نقش محوری یک شرکت چینی در معاملات نفتی ایران و ونزوئلا

شرکت نفت کنکورد چین در سال گذشته میلادی از دست‌کم ۱۴ نفت‌کش برای انتقال نفت از ایران و ونزوئلا به چین استفاده کرده است

ایران و ونزوئلا وابستگی شدیدی به درآمد نفت دارند-  (MINCI) / AFP

هفت منبع آگاه به رویترز گفته‌اند یک شرکت تدارکاتی چینی، حتی پس از آنکه دو سال پیش نام آن شرکت به دلیل تهیه و انتقال نفت ایران در فهرست سیاه تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته، در عرضه نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا نقشی محوری ایفا کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در یک گزارش اختصاصی نوشت که به گفته تحلیلگران، نقش برجسته شرکت نفت کنکورد چین در این زمینه و توسعه آن به معامله با ونزوئلا تا پیش از این گزارش نشده بود و نمایانگر محدود بودن سازوکار‌های تحریمی واشینگتن است.

جزئیات معاملات مورد اشاره را طیفی از اشخاص مختلف از جمله یک منبع آشنا با فعالیت‌های شرکت نفت کنکورد چین، مقام‌های ایرانی و یک منبع در شرکت نفت دولتی ونزوئلا برای رویترز تشریح کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات زمان‌بندی بارگیری‌ها، صادرات و صورتحساب‌های مرتبط از ماه آوریل و مه سال جاری و داده‌های مربوط به حرکت نفت‌کش‌ها و یک منبع در شرکت نفت ونزوئلا نشان می‌دهند شرکت کنکورد معامله با ونزوئلا را امسال و از طریق پالایشگاه‌های کوچک مستقل چینی آغاز کرده است.

بسیاری از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان، از جمله پالایشگاه‌های دولتی در چین، خرید نفت خام از ایران و ونزوئلا را در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور متوقف کردند؛ اقدامی که صادرات روزانه نفت ایران و ونزوئلا را میلیون‌ها بشکه کاهش داد و به تهران و کاراکاس میلیاردها دلار ضرر زد.

ایران و ونزوئلا با توجه به وابستگی شدید به درآمد نفت، به فکر یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها افتادند و با اتخاذ شگردهای متعدد و پیچیده و «موش و گربه بازی» با واشینگتن، به فروش مخفیانه نفت خود ادامه دادند. انتقال نفت از یک نفت‌کش به نفت‌کش دیگر در دل دریا، یکی از این شگردها بود. 

در بخش دیگری از این گزارش اختصاصی، از قول دو منبع آگاه نقل شده است که شرکت نفت کنکورد چین در سال گذشته میلادی از دست‌کم ۱۴ نفت‌کش برای انتقال نفت از ایران و ونزوئلا به چین استفاده کرده و مجموع گنجایش این نفت‌کش‌ها حدود ۲۸ میلیون بشکه براورد شده است.

رویترز با مقام‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا برای اظهار نظر در این زمینه تماس گرفت اما تا زمان انتشار این گزارش، وزارت نفت ایران از اظهارنظر خودداری کرد و وزارت نفت ونزوئلا نیز درخواست این خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشت.