اتحاد آمریکا و آلمان در برابر «تهاجم» روسیه در مورد خط لوله نورد استریم

آمریکا مدت‌ها است نگرانی‌هایش درباره این خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را ابراز کرده است

توافق آمریکا و آلمان در این زمینه اندکی پس از سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به واشینگن اعلام شد- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

دولت جو بایدن برای حمایت از تکمیل ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» با دولت آلمان به توافق رسیده است؛ با این تضمین که برلین به هرگونه تلاش روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان یک ابزار سیاسی پاسخ دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه این خبر را تایید و در عین حال تاکید کرد که بخش زیاد خط لوله پیش از روی کار آمدن این دولت ساخته شده است. آمریکا مدت‌ها است نگرانی‌هایش درباره این خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را ابراز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که خط لوله نورد استریم ۲، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را به نزدیک کردن روابطشان با روسیه سوق خواهد داد.

در بیانیه مشترک وزارت خارجه ایالات متحده و آلمان آمده است که دو کشور، «در عزم خود بر پاسخگو کردن روسیه در برابر فعالیت‌های بدخواهانه و تهاجمی‌اش با تحمیل هزینه‌ها از طریق تحریم‌ها و دیگر ابزارها متحدند.»

در ادامه بیانیه آمده است: «در صورت تلاش روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان سلاح یا مبادرت به اقدام‌های تهاجمی بیشتر علیه اوکراین، آلمان در سطح بین‌المللی اقدام خواهد کرد و برای اتخاذ تدابیر موثر و کارآمد شامل تحریم، محدود کردن ظرفیت صادرات روسیه به اروپا در بخش انرژی از جمله گاز، و یا دیگر بخش‌های اقتصادی مرتبط در سطح اروپا فشار خواهد آورد.»

توافق آمریکا و آلمان در این زمینه اندکی پس از سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به واشینگتن و دیدار او با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید اعلام شد.

مدیرعامل شرکت مسئول پروژه که در سوییس مستقر است، پیش‌تر در ماه جاری میلادی گفته بود که عملیات ساخت این خط لوله ماه آینده به پایان خواهد رسید.