پهپاد «ایرانی» شناور در حوضچه پرورش ماهی اسرائیل

بنیامین نتانیاهو مدعی شده بود که پهپاد سرنگون‌شده در ماه مه، در نزدیکی مرز اردن، ایرانی بوده است

ارتش اسرائیل تنها تکه‌هایی از بقایای پهپاد سرنگون‌شده در ماه مه را جمع‌آوری کرده است- تصویر از وب‌سایت ارتش اسرائیل www.idf.il

به نوشته تایمز اسرائیل، بخش عمده‌ای از لاشه پهپاد «ایرانی» که ماه مه در شمال شرقی اسرائیل سرنگون شد، همچنان در یک حوضچه پرورش ماهی در مزرعه اشتراکی «ماعوز حییم» شناور است.  

در میانه جنگ ۱۱ روزه اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در سال جاری، ارتش اسرائیل از رهگیری و سرنگون کردن یک پهپاد در نزدیکی مرز آن کشور با اردن خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، چند روز بعد، در اواخر اردیبهشت ماه، اعلام کرد که آن پهپاد انتحاری ساخت ایران بوده و از نزدیکی مرز عراق و سوریه به سمت خاک اسرائیل فرستاده شده است. نتانیاهو که در یک نشست خبری مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، صحبت می‌کرد، تکه‌هایی از بقایای آن پهپاد را نیز نمایش داد.

آن زمان ارتش اسرائیل اعلام کرد که قطعات لاشه پهپاد سرنگون‌شده را به‌سرعت جمع‌‌آوری کرده است، درحالی‌که بخش‌های زیادی از بقایای لاشه پهپاد، ازجمله بدنه آن، در یکی از حوضچه‌های پرورش ماهی در مزرعه اشتراکی «ماعوز حییم» (Kibbutz Maoz Haim) در نزدیکی شهرک بیت‌شئان سقوط کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شالو آریلی، مدیر بخش شیلات و پرورش ماهی در مزرعه اشتراکی «ماعوز حییم»، به تایمز اسرائیل گفت که در طول سه هفته نخست پس از سرنگونی پهپاد، نیروهای ارتش سعی کردند آن را از آب بیرون بکشند، اما موفق نشدند. پس از آن، ابتدا چند نگهبان در اطراف منطقه مستقر کردند تا مطمئن شوند کسی درپی خارج کردن پهپاد از آب نخواهد رفت، اما به گفته آریلی نگهبانی در این منطقه از چند هفته پیش، پایان یافت.          

به نوشته این رسانه، ارتش اسرائیل از هرگونه اظهارنظر درمورد این موضوع امتناع کرده است.

باقی ماندن بقایای آن پهپاد در حوضچه پرورش ماهی درحالی است که ارتش اسرائیل پیش از این همواره برای جمع‌آوری و بازیابی سریع بقایای پهپادها یا هواپیماهای ساقط‌شده تلاش کرده است تا بتواند ساختار آن‌ را به‌طور دقیق بررسی کند.

آریلی گفته که ارتش حالا منتظر است تا آن‌ها آب حوضچه را تخلیه کنند. به گفته او، آن‌ها آب را به آرامی تخلیه می‌کنند و زمانی که به بقایای پهپاد برسند، آن را بیرون خواهند کشید. 

مسئول بخش پرورش ماهی «ماعوز حییم» افزود که ارتش آن‌ها را برای انجام این کار تحت فشار نگذاشته و امیدوار است که بقایای پهپاد تا آخر ماه اوت از آب بیرون کشیده شود.