مواد غذایی که در جریان حمله آکنه باید از مصرف آن اجتناب کرد

مواد غذایی «گلیسِمی» یا کربوهیدرات‌های فراوری شده و شکر، مشکل آکنه را در برخی افراد تشدید می‌کند

حملات آکنه در افراد مستعدی که بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند شدیدتر است اما این در مورد همه صدق نمی‌کند - Pexels

اغلب به ما گفته می‌شود که آکنه (جوش غرور جوانی) نتیجه مصرف مواد غذایی ناسالم از جمله پیتزا، مواد فراوری شده و شکلات است اما این گونه غذاها اگرچه برای سلامتی مضرند، مصرف چیپس و بروز آکنه هیچ ارتباطی با هم ندارد.  

دکتر ملانی پالم، متخصص بیماری‌های پوستی، به ایندیپندنت گفت: «غذاهای سرخ شده و چرب آکنه ایجاد نمی‌کنند.» اما به گفته سایر متخصصان پوست، مبتلایان به حملات آکنه یا کسانی که پوستشان مستعد جوش زدن است، باید از دو گروه غذایی اجتناب کنند؛ زیرا این مواد می توانند مشکل یاد شده را در برخی افراد شدیدتر کنند.

یکی از انواع این گروه، مواد غذایی «گلیسِمی» یا کربوهیدرات‌های فراوری شده و شکر است.

به گزارش دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، مواد غذایی دارای گلیسمی فراوان موادی‌‌اند که گلوکز آن‌ها به سرعت به جریان خون وارد می‌شود و میزان قند خون را ناگهان بالا می‌برد.

هرچند مواد غذایی گلیسمیک عمدتا به نان سفید و غلات اطلاق می‌شود اما غذاهای سالمی مثل هندوانه را هم در بر می‌گیرد.

دکتر جنیفر چوالک، متخصص بیماری‌های پوستی، می‌گوید بهتر است هنگام حمله آکنه از مصرف مواد غذایی گلیسمیک اجتناب شود زیرا این مواد می‌توانند «تولید ناگهانی و بیش از حد چربی پوست و مسدود شدن منافذ آن» را سبب شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جاشوا زایکنِر، متخصص پوست و رئیس بخش پژوهش‌های بالینی و زیبایی پوست در بیمارستان ماونت ساینای، نیز توصیه می‌کند که در دوره حمله آکنه غذاهای حاوی مواد گلیسمیک از رژیم غذایی فرد حذف شود زیرا به گفته او احتمال دارد که این مواد «در افراد مستعد حمله آکنه را تشدید کنند».

او به ایندیپندنت گفت: «سطح بالای قند، پیام‌رسان‌ها در جریان خون را فعال می‌کند که در مقابل می‌تواند به التهاب پوستی منجر شود.» 

به گفته دگتر زایکنر، افزون بر غذاهای حاوی شکر، لبنیات نیز بر حملات آکنه تاثیری منفی دارند.

او گفت: «شیر گاو به ویژه شیر کم‌چرب با حملات آکنه ارتباط دارد. فرض بر این است که عامل آن میزان بالای قند و احتمالا هورمون موجود در شیر گاو شیرده است. جالب اینجا است که ماست و پنیر با  بروز آکنه ارتباطی ندارند.»

اما دکتر چوالک می گوید هرچند «برخی تحقیقات نشان می‌دهند که حملات آکنه در افراد مستعدی که بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند شدیدتر است» اما این در مورد همه صدق نمی‌کند.

در مجموع، به گفته دکتر پالم «حذف مواد غذایی در رژیم بیشتر افراد مبتلا به آکنه توصیه نمی‌شود».

متخصصان بیماری‌های پوستی توصیه می‌کنند که در صورت ابتلا به آکنه، روزی دو بار پوستتان را بشويید تا چربی و دیگر رسوب‌ها و مواد تحریک‌کننده‌ای که منافذ پوستتان را بسته است، پاک شود.

برای اطلاع بیشتر از روش و راهنمای مقابله به جوش صورت اینجا را کلیک کنید.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان