کارگردان مراسم افتتاحیه المپیک به‌دلیل شوخی با هولوکاست اخراج شد

اخراج کوبایاشی در حالی صورت می‌گیرد که یک روز به مراسم افتتاحیه مانده است

کنتارو کوبایاشی، مدیر و کارگردان مراسم افتتاحیه المپیک توکیو - عکس از تبلیغ یوتیوب Coronet Theatre

در تازه‌ترین جنجال و رسوایی بازی‌های المپیک، کنتارو کوبایاشی، مدیر و کارگردان مراسم افتتاحیه المپیک توکیو، پس از پخش ویدیویی قدیمی از او که درباره هولوکاست شوخی می‌کند، اخراج شد. 

روز چهارشنبه ۲۱ ژوییه (۳۰ تیر) بریده فیلمی در رسانه‌های اجتماعی ژاپن نشر و بازنشر گسترده شد که کوبایاشی کمدین را در نمایش تلویزیونی شاد کوتاهی در سال ۱۹۹۸ نشان می‌دهد با این سطر که «بیایید هولوکاست‌بازی کنیم»، و به درخواست‌های قاطعانه برای عزل او منجر شد.

مرکز سایمون ویزنتال، سازمان یهودی حقوق بشری، با انتشار بیانیه‌ای، این شوخی‌ها را محکوم کرد و گفت: «هر فردی، فرقی نمی‌کند چقدر خلاق باشد، حق ندارد قربانیان نسل‌کشی نازی‌ها را دستمایه خنده و تمسخر قرار دهد... هرگونه همکاری این فرد با المپیک توکیو توهین به خاطره شش میلیون یهودی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخراج کوبایاشی در حالی صورت می‌گیرد که یک روز به مراسم افتتاحیه مانده است، و این مراسم همین هفته کیگو اویامادا، آهنگسازش، را نیز از دست داد. اویامادا پس از اینکه مشخص شد در مدرسه به همکلاسی‌هایش زور می‌گفت و در مصاحبه با یک مجله، با افتخار از این مسئله حرف زده بود، استعفا کرد.

سیکو هاشیموتو، وزیر المپیک [توکیو]، گفت: «در حال حاضر مشغول بررسی چگونگی اجرای مراسم افتتاحیه فرداییم.»

رسوایی‌های مشابه متعددی در مورد مقام‌های بلندپایه پیش آمده است. در مارس، هیروشی ساساکی، رئیس مدیریت خلاق المپیک، ناچار به استعفا شد، این استعفا پس از آن بود که نیومی واتانابه، بازیگر کمدی زن، را «المپیگ» [پیگ به‌معنای خوک] نامید و پیشنهاد کرد در مراسم افتتاحیه گوش‌های خوک بگذارد.

در فوریه، یوشیرو موری، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک، پس از سخنانی جنسیت‌زده، استعفا کرد. از این مرد ۸۳ ساله نقل شده بود که گفته است زنان خیلی حرف می‌زنند و جلسه با چند مدیر زن «خیلی وقت می‌گیرد». پس از این سخنان، حدود ۴۰۰ نفر از برنامه داوطلبانه المپیک کناره‌گیری کردند.

بازی‌های المپیک روز جمعه با مراسم افتتاحیه در استادیوم نشنال توکیو، به‌طور رسمی آغاز می‌شود. در پی ممنوعیت حضور تماشاگران به‌دلیل همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ و وضعیت اضطراری شهر، این رویداد میزبان هواداران نخواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان