شلیک گاز اشک‌آور به سوی مردم در هفتمین شب اعتراض‌های خوزستان

حمایت مردم دیگر شهرها از جمله اصفهان و تهران از معترضان در خوزستان

اعتراض مردم خوزستان به بی‌آبی در شامگاه چهارشنبه (۳۰ تیر) برای هفتمین شب پیاپی ادامه یافت و برخی شهرهای دیگر مثل اصفهان و تهران نیز در حمایت از مردم خوزستان  شروع به اعتراض کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعتراض‌های مردم در هفتمین شب نیز با خشونت نیروهای امنیتی و پلیس همراه بود.

در هفتمین شب اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان، مردم شهرهای سوسنگرد، دزفول، مسجدسلیمان، بهبهان، بندر ماهشهر، اهواز و رامشیر به خیابان آمدند و در اعتراض به وضع موجود، شعارهایی علیه مسئولان سر دادند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، به نقل از منابع بومی اعلام کرده است که تجمع شهروندان در بهبهان با حضور نیروهای نظامی به خشونت کشیده شده و به ضرب و شتم معترضان و شلیک گاز اشک‌آور به سوی آنان منجر شده است. نیروهای امنیتی همچنین برای جلوگیری از تجمع و تظاهرات، در برخی

مناطق شهر موانع بتونی قرار داده‌اند و حضور بی‌شمار آن‌ها در همه مناطق چهره شهر را امنیتی کرده است.

این وضعیت در شهرهای آبادان و سوسنگرد نیز وجود دارد و در اغلب شهرها اینترنت به طور جدی مختل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های رسیده از ایذه نیز از حضور ماموران با تجهیزات نظامی در سطح شهر خبر می‌دهد و در خرمشهر، نهادهای امنیتی شاعران و نویسندگان را تهدید کرده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی درباره اعتراض‌های خوزستان مطلبی ننویسند.

اعتراض‌های مردم به بی‌آبی در استان خوزستان از پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه آغاز شد و تاکنون به بیش از ۲۸ شهر گسترش یافته است. بر اساس اعلام رسمی، در جریان اعتراض‌ها تاکنون سه جوان معترض و یکی از ماموران نیروی انتظامی کشته و تعدادی نیز دستگیر و زخمی شده‌اند. گزارش‌های غیررسمی تعداد معترضان کشته شده را بیش از این اعلام می‌کند.

خشونت علیه معترضان و سرکوب آن‌ها در روزهای گذشته واکنش‌ شدید قشرهای مختلف مردم و گروه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی را در پی داشته است. برخی از مردم و فعالان مدنی در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و بندر گناوه هم در حمایت از مردم خوزستان تجمع‌هایی را بر پا کرده‌اند.

روز پنجشنبه (۳۱ تیر) نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و تعدادی از فعالان کانون صنفی معلمان در اعتراض به «کشتار مردم مظلوم، محروم و معترض» خوزستان در خیابان شهریار تهران تجمعی برگزار کردند. نرگس محمدی، با انتشار تصاویری از این تجمع در صفحه اینستاگرام خود، اعلام کرد که فعالان صنفی معلمان از شهرهایی مثل سقز، مریوان، کرج، گیلان و قزوین ساعت‌ها راه پیمودند تا به تهران برسند و «همراهی و حمایتشان از خوزستان را در خیابان فریاد بزنند».

در این شرایط، مقام‌های ایران از روز نخست اعتراض‌های استان خوزستان، رفتار دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند؛ آن‌ها از یک سو تظاهر کردند که مشکلات مردم خوزستان را درک می‌کنند و حق اعتراض آن‌ها را محترم می‌شمارند و از سوی دیگر با سرکوب، خشونت و شلیک گلوله به معترضان پاسخ دادند؛ اما اطلاعیه دادستانی خوزستان به این رفتار دوگانه را پایان داد.

دادستانی خوزستان روز چهارشنبه (۳۰ تیر) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با معترضان مماشات نخواهد شد. در این اطلاعیه «ثبات و امنیت پایدار» به عنوان خط قرمز «نظام اسلامی» عنوان شده است و معترضان به «برخورد قاطعانه» تهدید شده‌اند.