کووید مزمن احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را دوبرابر می‌کند

از میان کسانی که به کووید مزمن دچار شده‌اند، ۷۲ درصد گفتند بر تندرستی و شادابی‌شان تاثیر منفی گذاشته است

یک‌چهارم مبتلایان به کووید مزمن گفتند دچار نوعی اضطراب شده‌اند - pexels

بر اساس ارقام جدیدی که اداره آمار ملی (ONS) منتشر کرده است، افرادی که کووید مزمن داشته‌اند‌ــ یا گمان می‌‌کنند داشته باشند‌ــ تقریبا دو برابر بیشتر از افرادی که به این ویروس مبتلا نشده‌اند به افسردگی دچار شده‌اند.  

نظرسنجی اداره آمار ملی که در فاصله ۷ آوریل تا ۱۳ ژوئن انجام شد، نشان می‌دهد ۶.۲ درصد بزرگسالان گزارش دادند که ممکن است به کووید مزمن مبتلا شده باشند.

از این گروه، حدود یک‌سوم (۳۰ درصد) گفتند در دو هفته اخیر علایم افسردگی متوسط تا شدید داشته‌اند، در حالی که این رقم در پاسخ‌دهندگانی که گمان نمی‌کردند به بیماری مبتلا شده باشند ۱۶ درصد بود.

و یک‌چهارم (۲۵ درصد) گفتند دچار نوعی اضطراب شده‌اند، در حالی که این رقم در کسانی که تحت تاثیر مستقیم کووید نبوده‌اند ۱۵ درصد بود. 

اداره آمار ملی متذکر شد که از این نتایج نمی‌شود به رابطه علت و معلولی رسید، اما در ادامه افزود شرایط فرد می‌تواند به عواملی مانند سن، وضعیت ناتوانی یا میزان محرومیت مرتبط باشد.

تحلیل جدیدی منتشر کرده‌ایم از آثاری که کووید مزمن روی بزرگسالان بریتانیا دارد.

از آغاز همه‌گیری، ۶.۲ درصد بزرگسالان ممکن است به کووید مزمن شده مبتلا شده باشند. ۳.۶ درصد این رقم کسانی را شامل می‌شود که گفتند مبتلا شده‌اند و ۲.۶ درصد کسانی که گفتند مطمئن نیستند. 

ــ اداره آمار ملی (ONS@) ۲۱ ژوییه ۲۰۲۱

این نهاد دولتی از حدود ۴۰ هزار نفر از افراد ۱۶ سال به بالا در بریتانیا نظرسنجی کرد تا این نتایج را ارائه کند، و ۳.۶ درصد این افراد گفتند به کووید مزمن دچار شدند، در حالی که ۲.۶ درصد گفتند مطمئن نیستند. 

زنان، بزرگسالان دچار ناتوانی جسمی، افراد بین ۳۰ تا ۴۹ سال، و کسانی که در فقیرترین بخش‌ها انگلستان زندگی می‌کنند بیشتر احتمال داشت بگویند ممکن است کووید مزمن داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این گروه، بیش از نیمی از آن‌ها (۵۷ درصد) گفتند کووید مزمن بر تندرستی و شادابی‌شان اثر منفی گذاشته است، و ۳۹ درصد گفتند بر توانایی‌ ورزش کردنشان تاثیر گذاشته است.

و از میان کسانی که مطمئن بودند به کووید مزمن دچار شده‌اند، ۷۲ درصد گفتند بر تندرستی و شادابی‌شان تاثیر منفی گذاشته است، و ۴۸ درصد به همین مسئله در مورد توانایی ورزش کردنشان اشاره کردند.

تام ویزرد، مسئول اصلی پژوهش اداره آمار ملی، گفت: «هرچند تعریف مشخصی از کووید مزمن وجود ندارد، احتمال دارد به صورت‌های متفاوت روی افراد اثر بگذارد و پژوهش‌های فعلی آثار احتمالی‌اش بر سلامت جسمی را نشان می‌دهند. پژوهش‌ امروز بر تاثیر احتمالی کووید مزمن بر سلامت روان، تندرستی و شادابی یا کار افراد تاکید و تمرکز دارد.

یافته‌های ما نشان می‌دهد بیشتر افرادی که ممکن است به کووید مزمن مبتلا باشند، آثار منفی گزارش داده‌اند، اما کار و تحقیق بیشتر لازم است تا آثار کووید مزمن را از عوامل گوناگونی مانند سن، جنسیت یا ازکارافتادگی جدا کنیم.

لیلا موران، نماینده لیبرال دموکرات پارلمان و رئیس گروه پارلمانی فراحزبی در زمینه [بحران] کرونا، گفت: «این ارقامِ قابل‌توجه تاثیر گسترده‌ای که کووید مزمن بر زندگی روزمره افراد می‌گذارد، و ضعف و نارسایی واکنش دولت [به بحران کرونا] تا این‌جا را روشن می‌کند. راهبردی فوری لازم است تا با خطر کووید مزمن مقابله شود و هزاران نفری که با پیامدهای بلندمدت این همه‌گیری دست‌به‌گریبان‌اند حمایت شوند.»

این خبر پس از آن منتشر شد که نیل فرگوسن، متخصص همه‌گیرشناسی، هشدار داد در موج کنونی شیوع کرونا، احتمال دارد حدود نیم میلیون نفر دچار کووید مزمن شوند.

این دانشمند امپریال کالج لندن گفت این مسئله که شمار روزانه ابتلا در چند هفته آتی به رقم بی‌سابقه ۱۰۰ هزار نفر برسد «تقریبا اجتناب‌ناپذیر» است، و در ادامه افزود این همه‌گیری ممکن است به بیش از ۲۰۰ هزار مورد مثبت ابتلا در روز نیز برسد.   

© The Independent