تهران از نظر فقر منابع آبی دومین استان ایران است

«اینتل لب» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست زمین در تهران را به «بمب ساعتی» تشبیه کرد

در تهران حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر زندگی می‌کنند که این رقم معادل ۲۰ درصد جمعیت کل کشور است - Tasnimnews

تهران، بعد از استان سیستان و بلوچستان، دومین استان فقیر کشور از نظر منابع آبی شناخته شده است. به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، دلیل کمبود منابع آبی در تهران تنها کم‌بارشی نیست. آنچه باعث شده پایتخت بیش از پیش با فقر آب روبه‌رو شود، مصرف و جمعیت زیاد آن است؛ به‌طوری‌که حدود ۲۰ درصد جمعیت ایران در مساحتی کمتر از یک درصد جغرافیای ایران زندگی می‌کنند.

در تهران حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر زندگی می‌کنند که این رقم معادل ۲۰ درصد جمعیت کل کشور است و به گفته مسئولان، سرانه مصرف آب آنان از دیگر نقاط کشور نیز بیشتر است. آن‌طور که محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اعلام کرده در این استان، هرسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ورودی ذخایر زمینی، آب برداشت می‌شود و میزان برداشت از منابع آبی تجدیدپذیر دو برابر حد مجاز است.

بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که جمعیت بالای استان تهران باعث شده این استان از نظر منابع آبی فقیر باشد، اما او مصرف زیاد آب را نیز در فقر منابع آبی بی‌تاثیر نمی‌داند. به گفته او هم‌اکنون سرانه آب هر نفر در کشور حدود ۱۶۰۰ مترمکعب است؛ درحالی‌که این عدد برای تهرانی‌ها به ۳۵۰ مترمکعب افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بختیاری با استناد به آمار موجود گفت که هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند؛ درحالی‌که متوسط کشوری این عدد تنها ۲۰۰ لیتر است.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، در حال حاضر ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال قبل ۷۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای قطع آب وجود نداردُ گفت که این موضوع را نمی‌توان به‌طورقطع اعلام کرد چون به گفته او این مسئله «بستگی زیادی به میزان مصرف مردم» دارد.

روند فزاینده مهاجرت به شهرها، استقرار نامتوازن جمعیت، نبود زیرساخت‌های شهری مناسب و بحران‌هایی از جمله کم‌بارشی دست‌به‌دست هم داده و وضعیتی را ایجاد کرده‌ که کلان‌شهرها و به‌خصوص تهران با کمبود منابع آبی و آلودگی‌ هوا روبه‌رو شوند.

جمعیت تهران در دهه ۴۰ کمتر از سه میلیون نفر بود، اما با گذشت حدود ۵۰ سال حالا اعلام شده است که حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر در این استان زندگی می‌کنند.

مهاجرت به شهرها اغلب به دلیل نبود شغل مناسب در روستاها و توسعه نابرابر امکانات اتفاق می‌افتد، پدیده‌ای که در چهار دهه گذشته در ایران، سیر صعودی داشت و منجر به برداشت بی‌رویه از ذخایر آب زیرزمینی شد.

افزایش جمعیت شهر و به همان میزان مصرف منابع آبی، بحران‌های مضاعفی همچون فرونشست زمین را در پی دارد.

چندی پیش موسسه پژوهشی «اینتل لب» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست زمین در تهران را به «بمب ساعتی» تشبیه کرد. سازمان زمین‌شناسی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که برخی نقاط اطراف تهران سالیانه ۲۵ سانتی‌متر فرونشست دارد و این مسئله خطر بالقوه‌ای برای جمعیت میلیونی استان تهران به شمار می‌رود.