دیپلمات آمریکایی به طالبان: وارد قرن ۲۱ شوید

گروه طالبان در بسیاری از مناطقی که تازه تصرف کرده قوانینی سخت را اجرا و محدودیت‌های بسیاری برای زنان وضع کرده است

ملاعبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان در دیدار با عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در قطر-KARIM JAAFAR / AFP

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان با انتقاد سخت از گروه طالبان می‌گوید شورشیان باید درک کنند که در سال ۲۰۲۱ قرار دارند و در عصر حاضر جایی برای محدودیت حقوق زنان وجود ندارد.

او در رشته توییتی می‌نویسد: «هیچ جایی برای تلاش در راستای وضع محدودیت بر دسترسی دختران به مدرسه و حقوق زنان در جامعه، محل کار و دولت در این عصر وجود ندارد. خطاب به طالبان – به سال ۲۰۲۱ خوش آمدید. زنان و مردان حقوق برابر دارند.»

گزارش‌های زیادی از مناطق تازه به تصرف درآمده طالبان وجود دارد که نشان می‌دهد این گروه محدودیت‌های فراوانی برای زنان وضع کرده است.

گزارش چندی پیش ایندیپندنت فارسی از ولایت شمالی تخار نشان می‌دهد که در این مناطق بر پوشش، رفتار، آموزش و کار زنان محدودیت‌های طالبانی دهه ۹۰ میلادی وضع شده است.

سیمین حسینی، رئیس رادیوی محلی «هم‌صدا» در تخار است که تمام ۱۲ کارمند و مدیر این رادیوی محلی زن‌اند و عمده برنامه‌هایشان با هدف آموزش زنان تولید می‌شود. خانم حسینی از تالقان به ایندیپندنت فارسی گفت: «از ۱۶ ولسوالی تنها مرکز تالقان در کنترل حکومت است. طالبان محدودیت‌هایی را وضع کرده‌ و معیارهایی را معرفی کرده‌اند که مردم باید بپذیرند؛ مثلا اینکه خانم‌ها نباید بدون همراهی یک محرم جایی بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید این به معنای حصر زنان پشت دیوارهای خانه است، چرا که هیچ زنی نمی‌تواند همواره با یک محرم همه جا برود.

یک شهروند دیگر تخاری نیز به ایندیپندنت فارسی گفت: «از رستاق خبر می‌رسد که طالبان مردم را اذیت می‌کنند. به خانه‌های مردم رفته و گفته‌اند برای جنگجویان طالبان نان جور کنند. نوبت گذاشته‌اند که از هر خانه غذا ببرند. آن‌ها به مردم گفته‌اند بیایید به جبهه‌های ما بپیوندید. نرخ‌نامه ترتیب کرده‌اند. برای دختران مهریه با ارز امارات تعیین کرده‌اند که حدود ۱۰۰ هزار افغانی می‌شود. در آموزش تغییراتی داده و گفته‌اند زنان نمی‌توانند بدون محرم بیرون بروند. تاکید کرده‌اند که مردها باید ریش بگذارند. این‌ها مواردی است که در ولسوالی‌های تخار وضع شده است.»

در سایر مناطق نیز شکایت‌های زیادی مبنی بر خورد اجباری طالبان با زنان منتشر شده است.

کاردار سفارت آمریکا در کابل می‌گوید: «زنان نباید مجبو شوند که در جامعه محرم داشته باشند. به زنان نباید دستور داده شود که در جوامع خود چه لباسی بپوشند. زنان نباید از دفاتر کارشان بیرون کشیده شوند.»

او خطاب به طالبان می‌افزاید: «بخش زنان هر ملتی عنصر مهمی در استعداد بشری، موفقیت اقتصادی و قوت تجاری‌اش است. تلاش‌های خود مبنی بر نادیده گرفتن دستاوردهای ۲۰ سال اخیر را متوقف کنید. شامل قرن ۲۱ شوید.»

بیشتر از جهان