جف بزوس هر دقیقه‌ چقدر پول درمی‌آورد؟

طی پرواز ۱۱ دقیقه‌ای بلو اوریجین، ثروت شخصی آقای بزوس احتمالا حدود ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار افزایش یافته است

جف بزوس، بنیانگذار آمازون و ثروتمندترین مرد جهان - Mark Wilson/AFP

جف بزوس با ثروتی حدود ۲۰۲.۷ میلیارد دلار، بیشتر به عنوان ثروتمندترین فرد روی کره زمین شناخته می‌شود. و صبح سه‌شنبه، ۲۰ ژوئيه، به ثروتمندترین فردی مبدل شد که زمین را در قامت یک فضانورد تجاری تازه‌کار ترک کرد.

این میلیاردر موسس آمازون، بعد از پرتاب موفق اولین فضاپیمای مسافربری «بلو اوریجین» به فضا رفت.

با استفاده از فضاپیمایی سنتی که محفظه‌ای برای سرنشینان در بالای خود داشت، بلو اوریجین عمودی به هوا خاست و همان طور هم به زمین نشست. این سفر از لحظه پرواز تا فرود آن در بازگشت به زمین، ۱۱ دقیقه طول کشید.

آقای بزوس در این ۱۱ دقیقه آرزوی خود را برای رفتن به فضا محقق کرد. او به تازگی از مدیریت آمازون کناره‌گیری کرد تا بتواند علایق خود را پی بگیرد و پول بیشتری هم به ثروت خود بیفزاید.

برای تخمین ثروت او دو راه وجود دارد: یکی از راه اطلاعات موجود درباره میزان درآمدش، و دیگری با بررسی هرگونه تغییری در میزان کل دارایی‌های او.

آقای بزوس دستمزد تقریبا فروتنانه‌ای دارد که با جوایز و درآمدهای تکمیلی، به ۱،۶۸۱،۸۴۰ دلار در سال  می‌رسد. اگر بخواهیم این درآمد را جزء به جزء بررسی کنیم، معادل است با ۱۴۰ هزار و ۱۵۳ دلار حقوق در ماه، ۳۲ هزار و ۳۵۳ دلار در هفته، ۴ هزار و ۶۰۸ دلار در روز، ۱۹۲ دلار در ساعت، یا ۳ دلار و ۲۰ سنت برای هر دقیقه.

شاید آنقدری که تصور می‌کردید، این میزان درآمد برای ثروتمندترین مرد جهان خیره‌کننده نباشد؛ به ویژه با توجه به آن که سایر میلیاردرها حقوقی چند برابر این میزان را هر ماه به خانه می‌برند. بنا به گزارش‌ها، ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۹۵ میلیون دلار درآمد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، اگر تغییر ثروت آقای بزوس در کل دارایی‌هایش را حساب کنید، به گزارش شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ظاهرا در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ میلیارد دلار افزایش داشته است، که با آنچه پیش‌تر دیدیم، رقم بسیار متفاوتی است.

اگر بخواهیم این رقم را واکاویم، برابر خواهد بود با ۶ میلیارد  و ۲۵۰ میلیون دلار در ماه، ۱ میلیارد و ۴۴ میلیون دلار در هفته، ۲۰۵ میلیون دلار در روز، یا ۱۴۲ هزار و ۶۶۷ دلار در هر دقیقه.

درنتیجه، طی پرواز ۱۱ دقیقه‌ای بلو اوریجین، ثروت شخصی آقای بزوس احتمالا حدود ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار افزایش یافته است.

آقای بزوس بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پرینستون، مدت کوتاهی در عرصه سرمایه‌گذاری و امور مالی کار کرد و بعد در سال ۱۹۹۴، شرکت آمازون را در پارکینگ خانه خود در شهر سیاتل به راه انداخت که در آغاز یک فروشگاه مجازی کتاب بود.

این شرکت از آن زمان به بعد با رشد شایانی روبه‌رو، و به غول بی‌رقیب کنونی در فروش «آنلاین» مبدل شد؛ به گونه‌ای که اکنون بزرگ‌ترین شرکت دنیای اینترنت از نظر درآمد است و نیز بزرگ‌ترین فراهم‌آورنده خدمات مجازی و زیرساخت‌های آنلاین در دنیا به‌شمار می‌رود.

آقای بزوس علاقه خود به فضا را از طریق شرکت بلو اوریجین دنبال می‌کند که در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرد و فضاپیمای «نیو شپرد» آن شرکت اولین بار در سال ۲۰۱۵ به فضا رسید.

در میان سایر سرمایه‌گذاری‌های متعدد او، نشریه «واشنگتن پست» هم به چشم می‌خورد که آن را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خرید.

آقای بزوس همچنین اولین در میان میلیاردرهای دنیا است که میزان ثروتش در سال ۲۰۱۸ از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و طی همه‌گیری کووید-۱۹ در سال گذشته هم با افزایش خریدهای آنلاین مردم به دلیل محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اعمال شده از سوی دولت‌ها، ثروت او از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت.

او در ۵ ژوئیه از مدیرعاملی آمازون کناره گرفت و اکنون دبیر اجرایی هیات مدیره است و اندی جسی که مدیرعامل شعبه ابرهای مجازی این شرکت با نام آمازون وب سرویسز بود جانشین او شد.

در ژانویه ۲۰۱۹ آقای بزوس و همسرش، مک‌کنزی توتل، در پی از دوره‌ای جدایی پس از ۲۵ سال ازدواج، اعلام کردند که طلاق خواهند گرفت.

به عنوان بخشی از توافق‌نامه طلاق، خانم توتل ۲۵ درصد از سهام این زوج در شرکت آمازون را دریافت کرد که تقریبا معادل با ۳۵.۶ میلیارد دلار یا ۴ درصد دارایی‌های شرکت است.

او بلافاصله به یکی از ثروتمندترین زنان جهان مبدل شد و بیشتر برای کارهای سخاوتمندانه انسان‌دوستانه خود شناخته می‌شود، چرا که تنها طی تنها دو سال، تاکنون بیش از ۸.۷ میلیارد دلار به ۷۵۰ گروه مردم‌نهاد کمک کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان