استفاده از فناوری‌ نوین برای برگزاری حج ایمن و راحت: از هوش مصنوعی تا ربات کارگر

این برنامه‌ها در راستای اهداف طرح تحول ملی موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» در عربستان سعودی اجرا می‌شود

برای مدیریت و سازماندهی جمعیت انبوه حجاج، برنامه‌های هوشمند جدیدی نیز طراحی شده است- AFP

پادشاهی عربستان سعودی هر سال با هدف راحت‌تر کردن سفر معنوی زائرانی که از سراسر جهان برای شرکت در مراسم حج به آن کشور می‌آیند، خدمات و ابزار فناوری جدیدی را ارائه می‌دهد.

روزنامه الشرق الاوسط روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، مراسم حج امسال به دلیل همه‌گیری کرونا یک استثناء است و طرح‌ها و ابتکارات متعددی برای ارتقای سطح خدمات‌دهی به حجاج ارائه می‌شود.

این برنامه‌ها در راستای اهداف طرح تحول ملی موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که سیل زائران روانه مکه می‌شود، تدابیر ویژه مبتنی بر فناوری‌ نوین، به ویژه در مرکز کنترل ایمنی در ورودی الشمیسی که از سوی کمیسیون سلطنتی توسعه شهر مکه و اماکن مقدس مدیریت می‌شود، به اجرا گذاشته شده است.

در این مکان، ورود زائران از طریق یک پورتال دیجیتال یکپارچه و با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی، بررسی می‌شود. با به‌کارگیری این روش، حجم ترافیک ورودی و زمان انتظار از ۴۵ دقیقه به ۷ دقیقه کاهش می‌یابد.

در عین حال، شمار خطوط در نظر گرفته شده برای خودروهای ورودی نیز از شش به شانزده خط افزایش یافته است.

«کارت هوشمند حج» نیز یکی دیگر از خدمات ارائه شده به حجاج است که حاوی مجوزهای مرتبط و اطلاعات مورد نیاز برای دریافت خدمات پذیرایی است. اتوبوس‌هایی به چهار رنگ قرمز، سبز، زرد و آبی هم برای تردد زائران فراهم شده است.

برای مدیریت و سازماندهی جمعیت انبوه حجاج، برنامه‌های هوشمند جدیدی نیز طراحی شده است.

کمیسیون سلطنتی توسعه شهر مکه و اماکن مقدس، ابتکار تازه‌ای را نیز با عنوان «امکان مقدس سبز» برای جمع‌آوری ۲۶۰ زباله طبیعی جامد به اجرا گذاشته است. برای ضدعفونی کردن اطراف بنای کعبه و توزیع آب زمزم میان زائران نیز از ربات‌ها استفاده می‌شود.

مسئولان سعودی امسال یک نوآوری دیگر را هم آزمایش می‌کنند؛ استفاده از یک دستبند دیجیتال که اطلاعات اساسی زائران را، مانند سطح اکسیژن و اطلاعات واکسیناسیون آنان، در خود ذخیره می‌کند و از امکان ارسال درخواست کمک اضطراری نیز برخوردار است. 

بیشتر از جهان