همه‌گیری آزمونی بود که جهان در آن شکست خورد 

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرد بازی‌های المپیک پیام‌آور امید برای جهانی خسته از همه‌گیری باشد 

تدروس ادهانوم : «در حال حاضر آمار مرگ افراد بیش از دو برابر کل سال گذشته است» - Christopher Black / AFP

هم‌زمان با برگزاری بازی‌های المپیک، تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «همه‌گیری آزمونی بود که جهان در آن شکست خورد.» 

تدروس ادهانوم که روز چهارشنبه (۲۱ ژوئیه) در جلسه کمیته بین‌المللی المپیک در توکیو حضور یافته بود، خطاب به برگزار‌کنندگان رقابت‌های المپیک، هشدار داد که جهان در آزمون همه‌گیری ویروس کرونا شکست خورده است و برگزاری بازی‌های المپیک در شرایط فعلی در کنار تاخیر در واکسیناسیون عمومی، خطر وخیم‌تر شدن بحران را در پی دارد. 

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که رقابت‌های المپیک، «پیام‌آور امید» برای جهانی «خسته» از همه‌‎گیری باشد. 

تدروس ادهانوم با بیان این که تاکنون چهار میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و روند مرگ و میر همچنان ادامه دارد، گفت: «در حال حاضر آمار مرگ افراد بیش از دو برابر کل سال گذشته است.» 

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر این که همه‌گیری تمام نشده است و تهدید همچنان پابرجا است، کسانی را که فکر می‌کنند همه‌گیری پایان‌یافته است، «نادان» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با انتقاد از این که ۷۵ درصد واکسن‌ها فقط در ۱۰ کشور تزریق شده‌اند، گفت: «این که فقط بخش‌هایی از جهان واکسن بزنند و بقیه همچنان در حال سوختن باشند، وضعیتی شبیه به جهنم است.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت که بارها از کشورهای ثروتمند خواسته است که به کشورهای فقیر واکسن اهدا کنند، در توکیو نیز بار دیگر درخواست خود را تکرار کرد و از کشورهای جهان خواست که تا اواسط سال ۲۰۲۲ روند واکسیناسیون را در جهان تکمیل کنند. 

او همچنین درباره برگزاری رقابت‌های توکیو بدون حضور تماشاگران، گفت: «انتشار پیام امید در المپیک توکیو اهمیت بیشتری از برگزاری این رقابت‌ها همراه با جشن دارد.»  

او گفت که امیدوار است این بازی‌ها جهان را به هم پیوند دهد و بر عزم راسخ و اشتیاق مردم و مسئولان برای پایان دادن به همه‌گیری بیفزاید. 

به گزارش روزنامه دیلی صباح، تدروس ادهانوم بدون ماسک در جلسه کمیته بین‌المللی المپیک حاضر شد و سخنرانی کرد، ولی حاضران با ماسک به سخنان او گوش فرا می‌دادند.

پس از سخنرانی دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، توماس باخ، رئیس‌ کمیته بین‌المللی المپیک، در اقدامی نمادین یک مشعل المپیک به تدروس ادهانوم اهدا کرد. 

برگزارکنندگان المپیک توکیو روز چهارشنبه اعلام کردند که مجموع افراد مبتلا به کرونا در المپیک، به ۷۹ نفر رسیده است. 

رقابت‌های رسمی المپیک توکیو روز جمعه (۲۳ ژوئیه) بدون حضور تماشاگران و پشت درهای بسته افتتاح می‌شود.