پادتن کرونا تا ۹ ماه پس از ابتلا در بدن باقی می‌ماند

در میزان پادتن افرادی که علایم کووید داشته‌اند و کسانی که بی‌علامت بوده‌اند تفاوت چندانی وجود ندارد

عوامل رفتاری مانند رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در مهار همه‌گیری نقشی کلیدی دارند - Mladen ANTONOV / AFP

بر‌اساس یافته‌های پژوهشی جدید که در یکی از شهرهای ایتالیا انجام شده است، تقریبا تمام کسانی که جواب آزمایش کوویدشان مثبت بود، چه علامت‌دار بوده‌اند چه بی‌علامت، ۹ ماه بعد [از ابتلا] همچنان میزان بالایی پادتن داشتند.

پژوهشگران دانشگاه پادوا در ایتالیا و امپریال کالج لندن در بریتانیا به‌مدت ۹ ماه از حدود ۸۵ درصد از ۳۰۰۰ سکنه شهر وو (Vo) در استان پادوا آزمایش پادتن گرفتند.

به گفته این پژوهشگران، که یافته‌هایشان روز دوشنبه ۱۹ ژوییه (۲۸ تیر) در نشریه اخبار علوم طبیعی (Nature Communications) منتشر شد، در ۹۸.۸ درصد افرادی که در فوریه و مارس سال گذشته مبتلا شده بودند، حتی پس از ۹ ماه در نوامبر، میزان قابل تشخیصی پادتن مشاهده شد.

این بررسی نشان داده است در میزان پادتن افرادی که علایم کووید داشته‌اند و کسانی که بی‌علامت بوده‌اند تفاوت چندانی وجود ندارد.

ایلاریا دوریگاتی، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: «ما هیچ شواهدی نیافته‌ایم که میزان پادتن بین موارد ابتلای علامت‌دار و بی‌علامت تفاوت مشهودی داشته باشد، که حاکی از آن است قدرت واکنش ایمنی بدن به علایم و شدت بیماری بستگی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دکتر دوریگاتی متذکر شد که میزان پادتن بسته به نوع آزمایشی که استفاده می‌شود، «گاهی تفاوتی محسوس» دارد.

او گفت: «این یعنی هنگام مقایسه میزان تقریبی ابتلای جمعیت در نقاط گوناگون جهان از طریق آزمایش‌های متفاوت و در زمان‌های مختلف، باید محتاط بود.»

بر اساس یافته‌ها، میزان پادتن در برخی افراد افزایش یافته و سیستم ایمنی‌شان را تقویت کرده بود که حاکی از احتمال آلودگی مجدد به ویروس بود.

به گفته انریکو لاوتزو، استاد دانشگاه پادوا و نویسنده دیگر این پژوهش، در ماه مه، آزمایش‌ها نشان داد که ۳.۵ درصد جمعیت شهر وو در معرض ویروس قرار گرفته بودند، هرچند بیشتر مردم از این مسئله بی‌اطلاع بودند زیرا هیچ‌گونه علایمی نداشتند.

دکتر لاوتزو گفت: «با وجود این، در بررسی‌های بعدی، که حدود ۹ ماه پس از شیوع انجام شد، متوجه شدیم میزان پادتن کمتر شده است، بنابراین باید به رصد ماندگاری پادتن در بازه‌های زمانی طولانی‌تر ادامه دهیم.»

این پژوهشگران همچنین سرایت‌پذیری ویروس در خانوارهای این شهر را بررسی کرده‌اند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، احتمال اینکه فرد مبتلا بیماری را به عضوی از خانواده منتقل کند یک به چهار است.

به گفته این پژوهشگران، یافته‌ها حاکی از آن است که عوامل رفتاری مانند رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در مهار همه‌گیری نقشی کلیدی دارند.

اولین مرگ در اثر همه‌گیری کرونا در ایتالیا در شهر وو گزارش شد و از اولین شهرهای این کشور بود که پس از موج نخست شیوع کووید، قرنطینه و تعطیل سراسری شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان