بایدن: انتقال سلاح از ایران به حزب‌الله از عوامل تمدید وضعیت اضطراری ملی برای لبنان است

بایدن برای چهاردهمین بار وضعیت اضطراری در ارتباط با لبنان را به مدت ۳۶۵ روز دیگر تمدید کرد

جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا-Drew Angerer / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تمدید وضعیت اضطراری ملی ایالات‌متحده در ارتباط لبنان اعلام کرد که حاکمیت ملی لبنان به دلیل ادامه انتقال سلاح از سوی ایران برای حزب‌الله در حال تضعیف است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز ساعاتی قبل گفته بود، لبنان هم مانند هر کشور دیگری که جمهوری اسلامی ایران در آن گام نهاده در آستانه فروپاشی قرار دارد و شهروندان آن به دلیل منافع جمهوری اسلامی به دست خامنه‌ای و حسن نصرالله (رهبر حزب‌الله) «گروگان» گرفته شده ‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز مردادماه گذشته به همین دلیل وضعیت اضطراری ملی آمریکا برای لبنان را تمدید کرده بود.

این وضعیت اضطراری در چهار دهه گذشته همواره در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز تمدید شده است.

فرمان وضعیت اضطراری ملی برای نخستین بار ۱۰ روز پس از گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران در ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸ از سوی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا صادر شد. دلیل صدور فرمان ۱۲۱۷۰، تهدید‌های غیر معمول و فوق‌العاده‌ای اعلام شد که در نتیجه شرایط ایران؛ امنیت ملی،‌ سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده را تحت تاثیر قرار می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به کنگره نوشت: «ادامه فعالیت‌های خاص مانند ارسال سلاح از ایران برای حزب‌الله-که شامل سیستم‌های بسیار پیشرفته است-استقلال لبنان را به چالش کشیده و در بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی منطقه نقش داشته و تهدیدی فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا به‌شمار می‌رود.»

بایدن افزود: «به همین دلیل تمدید وضعیت اضطراری برابر با فرمان اجرایی ۱۳۴۱ را در قبال لبنان ضروری می‌دانم.»

آمریکا نخستین بار در سال ۲۰۰۷ و در دولت بوش وضعیت اضطراری برای لبنان را اعلام کرد.

واشینگتن بر این باور است که عوامل خاصی از جمله همسایگان لبنان شامل سوریه و حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی در وضعیت بی‌ثبات کنونی در لبنان نقش دارند.

کاخ سفید می‌گوید که این تهدید‌ها برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا نیز ریسک ایجاد می‌کند.

به این ترتیب وضعیت اضطراری برای لبنان برای چهاردهمین بار به مدت ۳۶۵ روز دیگر تمدید شد.

 لبنان در حال حاضر با شدیدترین بحران اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و همه‌گیری کرونا نیز به مشکلات این کشور افزوده است.

بیشتر از جهان