حمله هوایی آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان اسلامگرا در سومالی

«هدف این حملات گروه تروریستی الشباب بود و در هماهنگی با دولت سومالی انجام شد»

ارتش سومالی سالهاست که با الشباب می جنگد - RAMADAAN MOHAMED / AMISOM / AFP

آمریکا روز سه‌شنبه دست به حملات هوایی علیه نیروهای گروه تروریستی الشباب در سومالی زد. این اولین حملات آمریکا به سومالی در زمان دولت رئیس‌جمهور دموکرات، جو بایدن، است.

گروه الشباب برای سرنگونی دولت سومالی و برقراری حکومتی اسلامی در این کشور می‌کوشد. این گروه که سابقه آن به القاعده باز می‌گردد الان هم کنترل بخش‌هایی از کشور را در اختیار دارد.

پنتاگون با صدور بیانیه‌ای گفت این حمله نزدیک شهر جالکاکیو صورت گرفته که مرکز منطقه مدج در منطقه شمالی-مرکزی سومالی است. این حمله در هماهنگی با دولت رسمی سومالی و توسط آفریکام، ستاد فرماندهی نظامی آمریکا برای آفریقا، انجام شد.

سیندی کینگ، سخنگوی پنتاگون، به خبرگزاری فرانسه گفت درگیری در منطقه بین الشباب و نیروهای سومالی همچنان دارد اما طبق بازرسی اولیه «هیچ فرد غیرنظامی در این حمله آسیب ندیده و کشته نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا سال‌های طولانی و در دولت‌های متوالی درگیر جنگ با الشباب بوده است و علیه نیروهای این گروه در سومالی حرکات نظامی انجام داده است. آخرین این حملات در روز آخر دولت دونالد ترامپ، ۱۹ ژانویه، انجام شد که در آن سه نفر از نیروهای الشباب در دو حمله نظامی جمامه و شبیلی السفلی کشته شدند. بایدن اما پس از به قدرت رسیدن حرکات پهپادی علیه نیروهایی همچون الشباب را محدود کرد. آقای بایدن می‌خواهد چنین حملاتی در کشورهایی که آمریکا رسما درشان در جنگ نیست محدودتر باشند در حالی که ترامپ برای حملات اینچنینی در کشورهایی همچون سومالی و لیبی به ارتش اختیار آتش داده بود.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در ماه مارس گفته بود که هرگونه حمله علیه گروه‌های اسلام‌گرا بیرون از سه کشور عراق، سوریه و افغانستان اکنون پیش از اجرایی شدن باید به تایید کاخ سفید برسد.

ترامپ در آخرین روزهای دولت خود دستور بیرون کشیدن ۷۰۰ سرباز نیروهای ویژه آمریکا از سومالی را داد که مشغول تعلیم  ارتش سومالی و فعالیت مستشاری بودند.

الشباب هم به پایگاه‌های نظامی سومالی حمله می‌کند و هم به مراکز غیرنظامی در این کشور از هتل‌ها و بارها گرفته تا مدارس. این گروه در ضمن به کشورهای همسایه همچون کنیا نیز حمله می‌کند و در کل منطقه شرق آفریقا و حتی یمن حضور دارد.

الشباب در اوج خود بخش وسیعی از سومالی را در اختیار داشت اما در سال ۲۰۱۵ از شهرها عقب کشید و حالا از پایگاه‌های خود در مناطق روستایی دست به حرکت می‌زند. در چند سال اخیر دو مورد از خیره‌کننده‌ترین حملات این گروه بمبگذاری سال ۲۰۱۷ در موگادیشو، پایتخت سومالی، بود که در آن قریب ۶۰۰ نفر کشته شدند؛ و بمبگذاری دسامبر ۲۰۱۹ در یک ایست بازرسی پلیس در همین شهر که در آن قریب ۱۰۰ نفر کشدند.

این گروه در رقابت با داعش قرار دارد و با آن وارد درگیری نظامی شده است. از سوی دیگر گروه شبه‌نظامی «اهل السنه و الجماعه» که متشکل از گروه‌های صوفی مخالف افراط‌گرایی است (و از تاریخا از حمایت دولت اتیوپی برخوردار بوده) نیز با الشباب درگیری نظامی داشته. ترکیه از جمله دولت‌های اصلی است که در کنار دولت سومالی علیه الشباب ایستاده است.

بیشتر از جهان