ادامه اعتراضات خوزستان در ششمین شب پیاپی و اخبار ضد نقیض درباره کشته‌ها

شعار «مرگ برخامنه‌ای» در ایذه و گزارش کشته شدن یک معترض و یک مامور نیروی انتظامی

اعتراضات گسترده مردم در خوزستان سه‌شنبه شب در ششمین روز پیاپی ادامه یافت و بنا به گزارش‌ها، حداقل یک نفر از معترضان در شهر ایذه به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بنا بر گزارش سایت هرانا، اهالی شهر ایذه در حرکتی وسیع با نیروهای نظامی درگیر شدند و سعی کردند جلوی دستگیری‌ها را بگیرند. بنا بر این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با گاز شلیک اشک‌آور و تیراندازی به معترضین هجوم بردند. در تظاهرات‌های این شهر شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سر داده شد. «مرگ بر خامنه‌ای» از جمله شعارهایی بود که در شهر شنیده شد. «رضا شاه روحت شاد» و «توپ، تانک، فشفشه، خامنه‌ای گم بشه» از دیگر شعارها بود.

در برخی رسانه‌ها نام فرد کشته‌شده در ایذه محمد عبداللهی عنوان شده و گفته شده که او ۱۶ سال دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، تیراندازی‌ها را تایید کرد،  اما مدعی شد که این برای مراقبت از اعتراضات و مطالبات مردم خوزستان است.

سه‌شنبه شب، نیروی انتظامی جمهور اسلامی گفت که در بندر ماهشهرِ خوزستان یکی از ماموران یگان امداد نیروی انتظامی با شلیک گلوله از بالای پشت بام کشته شده است. به گزارش روابط عمومی فرمانداری بندر ماهشهر، در این همین واقعه یک مامور دیگر هم پایش گلوله خورده است.

کاربران خوزستانی در رسانه‌های اجتماعی خبر از قطع گسترده تلفن‌های همراه اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در شهرهایی همچون اهواز و شادگان دادند.

اعتراضات در سراسر استان خوزستان که پنج روز پیش آغاز شد هنوز ادامه دارد، و به گزارش هرانا روز سه‌شنبه در شهرهای سوسنگرد، آبادان، ایذه، اهواز، خرمشهر و شادگان معترضان به خیابان آمدند. روز دوشنبه شهرهای اهواز، رامهرمز، ماهشهر، خرمشهر، کوت عبدالله، چمران، حمیدیه، سوسنگرد و ویس شاهد اعتراض بودند.

در عین حال تجمعات اعتراضی مختلفی در نقاط دیگر ایران نیز در جریان بود. هرانا شماری از این اعتراضات را فهرست کرده است: در تهران شماری از مالباختگان موسسه کاسپین-فرشتگان در مقابل ساختمان هیات تصفیه در سعادت‌آباد تجمع کردند؛ گروهی از رانندگان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های برون‌شهری مقابل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛ جمع‌آوری کنندگان روغن سوخته مقابل ساختمان مجلس؛ در تبریز، جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات آذربایجان شرقی مقابل ساختمان اصلی این شرکت؛ و تظاهرات‌هایی مشابه در سراسر کشور از جمله شهرهای مختلف خوزستان.

از جمله اعتراضاتی که گزارش شده است تجمع سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه همراه با اعتصابی است که وارد هشتمین روز متوالی شده است. پرداخت حقوق معوقه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و تعیین تکلیف وضعیت شرکت پس از اعلام لغو واگذاری از خواسته‌های اصلی کارگران است.

برخی مقامات جمهوری اسلامی برای آرام کردن اوضاع عازم منطقه شده‌اند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود متولد خوزستان است، به روستاهای منطقه هویزه رفت تا با کشاورزان دیدار کند و از مسئولان خواست مشکلات را بر گردن «شلتوک‌کاران به دلیل مصرف بالای آب» نیندازند. او گفت: «باید شرایط برای کشاورزان درست تشریح می‌شد و اکنون هم باید وزارت نیرو با تامین آب مورد نیاز کشاورزان و دامداران و تالاب‌های استان مدیریت گذشته غلط خود را جبران کند تا از بروز و گسترش فجایع زیست‌محیطی بیشتر در استان جلوگیری کرد.»

در قم، آیت‌الله علوی گرگانی، مرجع تقلید، در پیامی خطاب به مسئولان خواهان حل مشکلات مردم خوزستان شد. او در پیام خود با اشاره به مشکلاتی همچون کم‌آبی و ریزگردها گفت: «اینجانب لازم می‌دانم به تمام مسئولان توصیه کنم هرچه سریع‌تر به داد مردم استان خوزستان برسند و آن‌ها را تنها نگذارند و با مدیریت و کار جهادی و همه‌جانبه آلام آن عزیزان را تسکین دهند.»

این روحانی از مردم خوزستان خواست «صبر را پیشه خود قرارداده» و به «افراد و گروه‌های فرصت‌طلب اجازه ندهند از این وضعیت موجود سواستفاده کنند.»

در تهران هم فعالان مدنی که در حمایت از خوزستانی‌ها تظاهرات کرده بودند دستگیر شدند. نرگس محمدی، فعال شناخته‌شده، جزو دستگیرشدگان در تهران بود. خانم محمدی سه‌شنبه در ویدئویی از برخورد خشن ماموران امنیتی با او و حدود ۳۰ نفر از کنشگران، زندانیان سابق سیاسی و مادران داغدار گفته بود که جلوی وزارت دفاع تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گفته تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، علاوه بر او کنشگران دیگری هم بازداشت شده‌اند.