تلاش برای ساختن نرم‌افزاری برای کمک به قربانیان پورنوگرافی

این خانم ۲۵ ساله چینی، ویدیویی از خود را روی یک سایت پورن پیدا کرد که بدون اطلاع وی ضبط شده بود

کارآمدترین راه برای مقابله با مورد سوء استفاده قرارگرفتن در سایت پورن‌هاب، نرم‌افزار تشخیص چهره است - Ethan Miller/AFP

زنی چینی پس از آنکه که دریافت ویدیویی از او را بدون اطلاعش روی سایت پورن‌هاب گذاشته‌اند، اپلیکیشنی را خواهد ساخت که به قربانیان نامطلع و بدون رضایت پورنوگرافی کمک می‌کند.

این خانم ۲۵ ساله ویدیویی از خود را روی این سایت پورن یافت که بدون اطلاع وی ضبط شده بود و دوستی او را از وجود آن مطلع کرد. او اکنون با تیمی همکاری می‌کند که اپلیکیشنی با استفاده از هوش مصنوعی می‌سازند که به زنان کمک کند محتوای آنلاینی را که چهره‌شان در آن وجود دارد،‌ پیدا کنند.

این اپلیکیشن که هوش مصنوعی الکتو نام دارد، نام خود را از الهه خشم یونان باستان که افراد مرتکب جرایم اخلاقی را مجازات می‌کرد، وام گرفته است. این اپ از طریق اسکن کردن چهره کاربران عمل می‌کند و بعد در فضای مجازی دنبال تصاویر آن‌ها می‌گردد.

این خانم ۲۵ ساله در مصاحبه‌ای با نشریه «دیس ویک این آسیا» گفت که نمی‌خواهد هویت خود را فاش کند و خواست با نام تیسیفون، الهه انتقام در یونان باستان، معرفی شود. او گفت کارامدترین راه برای مقابله با این مشکل استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره است.

تیسیفون که برای تیم سیاست‌گذاری محتوای یکی از شرکت‌های برجسته فناوری ایالات متحده کار کرده است، گفت: «کنترل آسیب به ویژه برای قربانیان دردناک است. ویدیوهای متخلفانه ممکن است گهگاه در سایت‌های متعددی منتشر شده باشند... خیلی سخت است که در سراسر اینترنت به دنبال چنین ویدیوهایی بگردیم و در همین حال مجبور شویم آن وضعیت دردناک را دوباره و دوباره تجربه کنیم. ما نمی‌توانیم از خود دفاع کنیم، مگر آنکه نوعی فناوری در اختیار داشته باشیم که به ما در دفاع از خود کمک کند.»

او اظهار داشت که هدفش خلق اپلیکیشنی است که «قدرتمند، بی‌طرف و همدلانه» باشد.

وی به نشریه یاد شده گفت که وقتی نوبت به تشخیص چهره زنان و افراد رنگین‌پوست می‌رسد، ابزارهای موجود دقت کمتری دارند. برای اینکه اپ موردنظر کارآمدتر شود، او تیمی متشکل از پنج زن رنگین‌پوست را به کار گرفته است: «ما نه تنها به مصاف سیاست‌های موجود درباره محتوای منتشره و پورن انتقامی می‌رویم، بلکه فناوری تشخیص چهره را هم متحول خواهیم کرد و هوش مصنوعی را بیشتر بر محور انسانی اجرا می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگام صحبت با این نشریه، او درباره داستان خود و دردی که هنگام پیدا کردن ویدیوی خود در پورن‌هاب تجربه کرده بود هم صحبت کرد.

تیسیفون گفت: «این حادثه شاید هفت سال پیش اتفاق افتاده باشد. من خیلی جوان‌تر بودم، در واقع نوجوان بودم... اصلا نمی‌دانستم آن هیولا فیلم مرا مخفیانه ضبط کرده است تا زمانی که ویدیوی خودم را در پورن‌هاب دیدم. واقعا مرا به هم ریخت. من خودم را فردی قوی و بسیار تحصیل‌کرده می‌دانم ولی آن لحظه واقعا زمان برایم متوقف شد و با خودم فکر کردم که من دیگر نمی‌توانم به زندگی ادامه دهم. دیگر نمی‌خواهم زندگی کنم.»

او گفت از نرده بالای پشت بام ساختمان منزلش بالا رفته و می‌خواسته است خود را بکشد که به سختی نجات می‌یابد.

تیسیفون گفت: «در آن زمان خودکشی را تنها راه پایان دادن به درد خود می‌دیدم چون از بابت آن خیلی خجالت‌زده و ترسیده بودم. احساس می‌کردم کل جهان به من خیانت کرده است. به سختی نجات یافتم.»

بنا بر تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ در استرالیا، بریتانیا و نیوزیلند انجام شد، از هر سه نفر بیش از یک نفر قربانی انتشار تصاویر برهنه خود بوده است که نسبت به آمار یک نفر از پنج نفر سال ۲۰۱۶ بیشتر شده است. نرخ این سوءاستفاده در هر سه کشور مشابه و چیزی بین ۳۵ تا ۳۹ درصد بوده است.

تیسیفون گفت او می‌خواهد اپ خود را به فضایی امن برای اطلاعات کاربران هم تبدیل کند و برخی تمهیدات امنیتی از جمله احراز هویت بیومتریک، رمزگذاری دو طرفه و ذخیره نکردن اطلاعات در سرورهای اپ را به کار بندد.

هوش مصنوعی الکتو قرار است تا پایان سال جاری میلادی منتشر شود و در آغاز فقط برای کاربرانی در دسترس خواهد بود که هزینه اشتراک ماهیانه را بپردازند. البته موسس این اپ امیدوار است بتواند با جذب حمایت شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک و تامین هزینه‌های فناوری اپ، آن را به رایگان در اختیار همه کاربران بگذارد.

او گفت: «هر آنچه بتوانیم انجام می‌دهیم تا از حریم خصوصی کاربران محافظت کنیم و مطمئن باشیم اشخاص ثالث نمی‌توانند از آن سوءاستفاده کنند. ما به تقویت الگوریتم خود ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم می‌تواند به کاربران کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان