مرگ پژوهشگر زیست‌داروشناس چینی در اثر ویروس «مانکی‌بی»

ویروس مانکی بی (بی‌وی) درست مانند ویروس تبخال سیمپلکس (اچ‌اس‌وی) از راه تماس مستقیم با مایعات بدن سرایت می‌کند

عفونت‌های ویروس میمون عمدتا به پزشکان پستانداران، کارکنان مراقبت از حیوانات یا پژوهشگران آزمایشگاهی سرایت کرده است - LOIC VENANCE / AFP

پژوهشگر ۵۳ ساله زیست‌داروشناس که اولین داوطلب آزمایش ویروس «مانکی بی» در چین بود، از دنیا رفت.

به گزارش مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های چین، ویروس مانکی بی (بی‌وی) درست مانند ویروس تبخال سیمپلکس (اچ‌اس‌وی) از راه تماس مستقیم با مایعات بدن سرایت می‌کند. این ویروس در سال ۱۹۳۲ کشف شد.

مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های چین اعلام کرد این پژوهشگر جان‌باخته «(مرد) دامپزشک جراحی بود که در موسسه مخصوص تولیدمثل و پرورش پستانداران غیرانسان و تحقیقات آزمایشی در پکن کار می‌کرد.»

در بیانیه هفتگی این مرکز که هفته پیش منتشر شد، آمده است: «او در روزهای چهارم و ششم مارس ۲۰۲۱ (۱۶ و ۱۸ بهمن ۱۳۹۹) لاشه دو میمون را کالبدشکافی کرد و یک ماه بعد به تهوع و استفراغ و سپس تب همراه با علائم عصب‌شناختی مبتلا شد. بیمار به پزشکانی از چند بیمارستان مراجعه کرد اما در نهایت، روز ۲۷ مه (۶ خرداد) جان باخت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطلب همچنین آمده است که نرخ مرگ‌ومیر ناشی از عفونت بی‌وی ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

بر اساس این بیانیه، «به نظر می‌رسد خطر ابتلای ثانویه به این ویروس بسیار کم باشد، اما تاکنون یک مورد سرایت ویروس تبخال بی از انسان به انسان ثبت شده است.»

این مرکز همچنین اعلام کرده است که عفونت‌های ویروس میمون عمدتا به «پزشکان پستانداران، کارکنان مراقبت از حیوانات یا پژوهشگران آزمایشگاهی در آمریکای شمالی» سرایت کرده است و پیش‌ از سال ۲۰۲۱ هرگز هیچ موردی از علائم بالینی یا مرگ بر اثر ابتلا به بی‌وی در چین گزارش نشده بوده است.

محققان از «مایع نخاع، مایع درون تاول، خون، بخار تنفس، مخاط بینی، مخاط گلو و پلاسما» جسد این پژوهشگر و چند تن از نزدیکانش نمونه گرفته‌اند.

این مرکز اعلام کرد: «این واقعه نشان می‌دهد انتقال ویروس بی‌وی میمون از حیوان به کارکنان انسان ممکن است. هنگام پرورش گونه‌های خاص و سالم میمون باید بی‌وی را در آن‌ها از بین ببریم . باید بر بوزینه‌های آزمایشگاهی و کارکنان چینی نظارت بیشتری داشته باشیم.»

© The Independent