مانتو چهارخانه در مشهد ممنوع شد

رئیس اداره اماکن استفاده از طرح چفیه برای مانتو را ترویج فساد دانست

منتقدان جمهوری اسلامی، یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با حکومت را محدودیت‌هایی می‌دانند که برای زنان ایجاد کرده است-عکس از اقتصاد نیوز

اتحادیه پوشاک مشهد اعلام کرد بنا به دستور اداره اماکن، فروش هرگونه مانتو با طرح‌های چهارخانه در مشهد ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

انتشار این خبر در صفحه مجازی اتحادیه پوشاک مشهد واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشت و رئیس اداره اماکن این شهر را وادار به پاسخگویی کرد.

امیر حسینی در گفت‌وگو با روزنامه شهرآرا مدعی شد که بر اساس شیوه‌نامه جدید، «استفاده از مانتوهای چهارخانه هیچ ممنوعیتی ندارد اما استفاده از مانتو با طرح چفیه ممنوع است و با آن به شدت برخورد می‌شود.»

اشاره او به برخی مدل‌های مانتو است که به تازگی با طرح چفیه که شناسه سپاه و بسیج است، به بازار آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


امیر حسینی مدعی شد که استفاده از مانتو مدل چهارخانه با طرح چفیه «بار معنوی» دارد و باعث «گسترش فساد» می‌شود. به گفته او، به همین دلیل به واحد صنفی که این مدل مانتو را می‌فروخت، تذکر داده شده است.

در پاییز سال ۱۳۹۹ نیز پس از حضور مانکن زنده پشت ویترین یک فروشگاه لباس‌فروشی، مغازه لباس‌فروشی به دستور امیر حسینی، رئیس اداره اماکن شهر مشهد، پلمب شد و صاحب مغازه و کارکنان آن دستگیر شدند.

منتقدان جمهوری اسلامی، یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با حکومت را محدودیت‌هایی می‌دانند که برای زنان ایجاد کرده است؛ به‌ طوری‌ که آن‌ها از طبیعی‌ترین حق خود یعنی حق انتخاب و نوع پوشش، محروم مانده‌اند.

باوجود اینکه این محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها در همه نقاط ایران وجود دارد اما در برخی شهرها مثل مشهد، شدیدتر است.

مردم مشهد به دلیل حضور احمد علم‌الهدی و مواضع تند او، نسبت به دیگر شهرها با محدودیت‌های بیشتری دست‌به گریبان‌اند. مدت‌ها است که علاقه‌مندان هنر و موسیقی از اینکه در این شهر امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد، انتقاد کرده‌اند. علم‌الهدی پس از انتقاد‌های مطرح شده درباره ممانعت از برگزاری کنسرت در مشهد، پاسخ داده بود: «مشهد، شهر عیاشی و کنسرت نیست.» او پیش‌تر نیز گفته بود: «زنان باید در پیست مخصوص خودشان دوچرخه سواری کنند.»

صحبت‌های او و خواست ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نهایت به منع دوچرخه‌سواری زنان در مشهد منجر شد و حالا اعلام شده است که حتی پوشیدن مانتوهای طرحدار و چهارخانه نیز در این شهر ممنوع است.