تأکید عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر همکاری مستمر دو کشور

شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، روز دوشنبه در ریاض با شاهزاده محمد بن‌سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد

پس از اختلاف‌های اخیر بر سر سیاست‌های نفتی، این نخستین دیدار مقام‌های بلندمرتبه عربستان سعودی و امارات متحده عربی  بود- BANDAR AL-JALOUD / AFP

شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی عالی نیروهای مسلح امارات متحده عربی، روز دوشنبه، ۲۸ تیرماه، در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان سعودی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری‌ رسمی عربستان سعودی، واس، از بررسی «روابط برادرانه دو کشور و زمینه‌های همکاری و توسعه و بهبود آن در همه زمینه‌ها و آخرین تحولات منطقه و جهان» در این دیدار خبر داده است.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، نیز درمورد این سفر نوشت: «طرفین در مورد همکاری و تسریع در تلاش‌های مشترک برای اطمینان از منافع بالاتر مردم کشورهایشان و کل منطقه بحث و تبادل نظر کردند و آخرین تحولات منطقه‌ای، عربی و بین‌المللی مورد نگرانی متقابل و تلاش‌ها برای از بین بردن چالش‌های سیاسی در جهت دستیابی به صلح و ثبات را بررسی کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی اختلاف نظر امارات متحده عربی و عربستان سعودی در هفته‌های گذشته، مذاکرات کشورهای اوپک پلاس برای افزایش سقف تولید نفت، بی‌نتیجه مانده بود. پیش از این سفر، خبر تفاهم میان دو کشور بر سر میزان افزایش سطح تولید نفت منتشر شد و روز یکشنبه، وزرای کشورهای عضو اوپک پلاس، درمورد افزایش عرضه نفت از ماه آینده میلادی به توافق رسیدند. با وجود این، بسیاری از رسانه‌ها رایزنی نهایی بر سر این موضوع را یکی از اهداف این سفر عنوان کرده بودند. 

شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان ۶۰ ساله و شاهزاده محمد بن‌سلمان ۳۵ ساله، هر دو بر نیروهای نظامی امارات متحده عربی و عربستان سعودی نظارت دارند و خبرگزاری‌های غربی این دو ولیعهد را رهبران بالقوه دو کشور توصیف کرده‌اند. 

در دیدار دو ولیعهد، هیئت‌هایی بلندمرتبه از دو کشور نیز حاضر بودند. شیخ حمدان بن محمد بن زاید آل‌نهیان، شیخ طحنون بن زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی و علی بن حماد الشمسی، معاون دبیرکل شورای عالی امنیت ملی امارات متحده عربی و همچنین ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز، وزیر کشور، خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع و مساعد بن محمد العبیان، وزیر مشاور در امور امنیت ملی عربستان سعودی در این دیدار حضور داشتند. 

شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان پس از دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، در حساب توییتر خود نوشت: «همکاری میان امارات متحده عربی و عربستان سعودی قدرتمند و مستمر است» 

 

او همچنین نوشت که با شاهزاده محمد بن سلمان درمورد «راه‌های تعمیق بیشتر پیوند برادرانه و همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور» گفت‌وگو کرده‌اند.