پیام تند رئیس جمهور افغانستان به طالبان و داعش

اشرف غنی مصمم به انتقام گیری از داعش است

آرزو نیوز

لحن اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم گذاشتن تاج گل در پای یادبود استقلال، به مناسبت صدمین سالگرد استقلال افغانستان، به شدت تند و تهاجمی بود. اشاره او به حمله انتحاری بود که شنبه شب در یک تالار عروسی صورت گرفت و علاوه بر کشتن نزدیک به هفتاد تن، نزدیک به 200 تن را نیز زخمی کرد. اشرف غنی روز دوشنبه 28 مرداد در سخنانی که همزمان با گذاشتن تاج گل ایراد کرد، گفت «انتقام قتل عام شهروندان و هر قطره خون مردم خود را می گیرم».

آقای غنی پس از گل گذاشتن در پای یادبود استقلال به قصر دارالامان رفت، جایی که باید شب دوشنبه مراسم بزرگ و رسمی تجلیل از صدمین سال استقلال افغانستان صورت می‌گرفت. ولی به دلیل حمله انتحاری شنبه شب و کشته شدن ده ها شهروند محلی افغانستان به تعویق افتاد. آقای غنی در قصر دارالامان سخنرانی کرد و گفت: «من اینجا با ملت یکجا در گلیم غم نشسته ام. من با جدیت تعهد می‌کنم که داعش و تروریست ها را ریشه کن کرده و حامیان آنها را نیز به گلیم غم بنشانم». رئیس جمهور غنی همچنان به طالبان نیز هشدار داد و گفت «طالبان با رد مسئولیت حمله به محفل عروسی و حتی محکومیت آن نمی‌توانند شانه از بار عواقب این حادثه خالی کنند». آنان پایه چنین کشتارهای بی رحمانه را گذاشته اند و بارها به مساجد، مکاتب و اماکن عمومی، به صورت وحشیانه، ظالمانه و بی رحمانه حمله ور شده و مسئولیت آن را نیز بر عهده گرفته اند. 

پیام رئیس جمهور در مراسم تجلیل از روز استقلال افغانستان نسبت به گذشته یک تفاوت عمده داشت. رئیس جمهور این بار از روش مسالمت آمیز و ملایم استفاده نکرد. او طالبان را آنقدر نامردمی و بی غیرت و ذلیل خواند که حتی از حمله بر یک محفل شادی مردم هم ابایی ندارند. او از مردم خواست تا شمشیر از نیام برکشند و علیه تروریسم بجنگند. اما رئیس جمهور این بار ترویست ها را تنها القاعده و داعش عنوان نکرد و طالبان را نیز در زمره آنان قرار داد.

پیام تند رئیس جمهور چی معنایی دارد؟ 

خیلی ها در افغانستان به این نظرند که مراسم گسترده تجلیل از روز استقلال افغانستان که قبل از این به چنین گستردگی نبوده، به نحوی نه گفتن به گفتگوهای صلح و توافق های صورت گرفته در این چهارچوب است. البته دولت افغانستان همیشه بر مساله توافق برای ثبات و صلح در افغانستان از مسیر مذاکره تاکید داشته است، ولی این بار به نظر می‌رسد دولت افغانستان احساس می‌کند توافق صورت گرفته میان طالبان و آمریکا تا حد زیادی قدرت را از آنان گرفته و به طالبان انتقال می‌دهد. هرچند هنوز هیچ گونه مدرکی که نشان دهد توافق صورت گرفته میان طالبان و آمریکا، شامل چه مطالبی است، منتشر نشده است. ولی به نظر می‌رسد آمریکا در ازای آتش بس و عدم همکاری طالبان با گروه های تروریستی جهانی، امتیاز های کافی به این گروه ارائه داده است.

پیام عید رهبر طالبان تا حدی این ذهنیت را ایجاد می کرد که طالبان به چیزی جز رهبری در افغانستان بسنده نمی کند. آنان از قبل مخالفت آشکار خود را با انتخابات ابراز داشته اند و حتی گفته می شود که یکی از ماده های توافق صلح تعلیق انتخابات است. طالبان به خوبی می‌دانند که در صورت برگزاری انتخابات، مشروعیت حکومت بعدی که باید با طالبان وارد گفتگو شود، به شدت بالا بوده و به دلیل پشتوانه مردمی نمی توان از آن حکومت امتیاز بیشتر گرفت، حتی اگر این انتخابات با اما و اگرها و تقلب و تخلف همراه باشد.

جشن های استقلال نیز در راستای تقویت جایگاه مردم در شکل دادن نظام فعلی و احترام به خواست هایشان مزید بر علت شده و باعث می شود که عنصر مردمی در زمینه هر کاری در افغانستان بیش از پیش اهمیت پیدا کند. مخالفت با جشن های استقلال شاید مهمترین ترین دلیل حمله به محفل عروسی در شهر کابل بوده باشد. تعویق مراسم جشن استقلال به خاطر گستردگی فاجعه شنبه شب کابل، به خوبی رابطه مستقیم این حمله با جشن های استقلال را نشان می دهد. اما پیام رئیس جمهور نیز که دوشنبه در مراسم رسمی تجلیل از استقلال افغانستان ایراد شد، نشانگر عزم جدی حکومت افغانستان برای تداوم همین نظام و همین دولت و حکومت است.

حکومت افغانستان با وجود شدت گرفتن حملات انتحاری در پایتخت افغانستان و دیگر شهرهای کشور، مصمم به نظر می‌رسد که با دست بسته و خالی به مذاکرات صلح نروند. آمادگی برای برگزاری انتخابات، حمایت کشورهای مختلف از برگزاری انتخابات و پیام تند و تهاجمی رئیس جمهور به گروه های تروریستی در افغانستان، حکایت از جدیت دولت افغانستان به برگزاری انتخابات و پس از آن رفتن به سمت گفتگوهای صلح دارد، هرچند که در حال حاضر نیز جنگ با گروه های تروریستی نظیر داعش و القاعده با شدت کافی در جریان است. اما گویا پس از این طالبان نیز نرمش سابق را از دولت افغانستان نخواهند دید.

بیشتر از