سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «پیشنهاد ما تا ابد روی میز نخواهد بود»

«این‌که دولت رئیسی بخواهد به مذاکرات ادامه دهد یا نه به تصمیم خودشان است و البته ما امید داریم که چنین کنند»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا-Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشست خبری خود تاکید کرد که آمریکا در مورد تحریم‌های خود در مورد ایران «هیچ تخفیفی» نداده است و این تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند «تا زمانی‌که و تنها در این صورت که از طریق روندی دیپلماتیک لغو شوند.»

پرایس تاکید کرد که آمریکا همچنان خواهان ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی در مورد بازگشت دو طرف به برجام و «محدوده‌های آن توافق» است. او گفت علت این موضع آمریکا این است که «همچنان که جامعه بین‌المللی می‌داند این ساز و کاری است برای این‌که کسب اطمینان کنیم ایران به صورت دائم و قابل راستی‌آزمایی از دسترسی به سلاح هسته‌ای منع خواهد شد.»

دو روز پیش (۱۷ ژوئیه) عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئيس هیات مذاکره ایرانی در وین، گفته بود که با توجه به دوران انتقال قدرت در ایران «مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید بمانند.»

پرایس در ادامه واکنش‌های آمریکا به این موضع ایران گفت: «این‌که دولت رئیسی بخواهد به مذاکرات ادامه دهد یا نه به تصمیم خودشان است و البته ما امید داریم که چنین کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما آماده‌ایم که به مذاکرات ادامه دهیم. ایرانی‌ها خواهان زمان بیشتر برای پرداختن به مسائل مربوط به انتقال خودشان شدند. ما به دلایلی که در بالا گفتم همچنان علاقمند به بازگشت به برجام هستیم و این‌را همراستا با منافع ملی خود می‌دانیم. اما این پیشنهاد تا ابد روی میز نخواهد بود. وقتی ایران به روند خود خاتمه داد ما آماده بازگشت به وین هستیم.»

پرایس در واکنش به این گفته عراقچی که گفته بود ایران در حال «انتقال دموکراتیک قدرت» است موضع واشنگتن در پیامد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را یادآوری کرد و گفت از نظر آمریکا این روندی از پیش تعیین شده بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ادعای عراقچی و ایران که توافق بر سر زندانی‌های آمریکایی در ایران آماده بوده و آمریکا حاضر به پیشروی در این زمینه نشده است و آن‌را به برجام وصل کرده است ادعایی «خبیثانه» است. او گفت ادعاهای ایران در این زمینه «ریشه در واقعیت ندارند و امیدی واهی به خانواده‌هایی می‌دهند که درد بسیاری تحمل کرده‌اند.»

پرایس تاکید کرد: «توافقی با ایران در زمینه زندانی‌ها در کار نبوده است و تا این لحظه هم نیست. ما در مورد گزینه‌های موجود در این زمینه صحبت کرده‌ایم اما به موقعیت پیشروی به سوی توافق نرسیده‌ایم. البته این واقعیت دارد که در طی مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. ما همچنان به ادامه این مذاکرات بر سر شهروندان آمریکا که ناعادلانه در حبس هستند علاقمندیم. این موضوع برای ما اولویت بسیاری دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوالات دیگری درباره سفر رهبر اپوزیسیون بلاروس به واشنگتن، اسکان مهاجرین ویژه افغانستانی در آمریکا و آخرین مسائل جنگ داخلی سوریه هم پاسخ داد.

پرایس در ضمن گفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، روز جمعه میزبان همتای عراقی خود،‌ فواد حسین، خواهد بود تا «گفتگوی راهبردی» بین‌شان انجام شود. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، روز ۲۶ ژوئيه به واشنگتن می‌آید تا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار کند. به گفته پرایس، «تاکید بر همکاری راهبردی» بین بغداد و واشنگتن موضوع اصلی این سفر خواهد بود.