یک کارشناس: آلمان در آمادگی برای سیل «به‌شدت اشتباه کرد»

«کشته شدن این تعداد انسان در سال ۲۰۲۱ در اثر سیل در اروپا بیانگر شکست عظیم نظام کنونی است»

با گرم‌تر شدن آب‌وهوا باید بیشتر انتظار داشت که وضعیت هوای خطرناک داشته باشیم-CHRISTOF STACHE / AFP

دانشمندی می‌گوید آثار تخریب سیل در اروپای غربی بیانگر «شکستی عظیم» است که «می‌بایست از وقوع آن جلوگیری می‌شد».

آلمان، بلژیک و دیگر کشورهای اروپای غربی با سیلابی شدید دست‌و‌پنجه نرم کردند که به تخریب گسترده و ویرانی‌های فراوانی منجر شد. تعداد کشته‌های سیلاب روز یکشنبه ۱۸ ژویيه، از ۱۸۰ نفر گذشته و تاکنون مرگ ۱۵۷ نفر در آلمان و ۳۱ نفر در بلژیک تایید شده است.

این سیلاب به سایر بخش‌های اروپا از جمله اتریش و هلند هم سرازیر شده است.

با این حال پروفسور هانا کلوک، دارنده نشان افتخاری امپراتوری بریتانیا و استاد رشته آب‌شناسی دانشگاه ردینگ، گفته است بعد از آنکه سازمان‌های پیش‌بینی هوا درباره وقوع سیلاب اخطار دادند، «می‌بایست از این تخریب جلوگیری می‌شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اینکه این تعداد انسان در سال ۲۰۲۱ در اثر سیل در اروپا بمیرند، بیانگر شکست عظیم نظام جاری است.»

او اضافه کرد: «سازمان‌های پیش‌بینی هوا می‌دیدند که بارش‌هایی سنگین در راهند و اوایل هفته گذشته اخطارهایی صادر کردند ولی هشدارهای آن‌ها جدی گرفته نشد و آمادگی‌های صورت گرفته کافی نبود.»

پروفسور کلوک در مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپایی برای نظام اخطار سیل واقع در شهر ایسپرا در ایتالیا کار می‌کند و آنطور که او به نشریه پولیتیکو گفته است، این نهاد از قبل درباره وقوع سیلی شدید اخطارهایی صادر کرده بود که به معنی آن بود که خطر مرگ وجود دارد.

این هشدارها به مقام‌های ذی‌ربط  همه کشورهای عضو فرستاده شد و آن‌ها می‌بایست اخطارها را به مقام‌های محلی منتقل می‌کردند تا دستور تخلیه محل صادر شود. با وجود این، به گفته پروفسور کلوک این ارتباطات به اندازه کافی شفاف نبوده است.

او گفت: «نظام اخطار سیل اتحادیه اروپا که زیر نظر سرویس مدیریت اضطراری کوپرنیکوس عمل می‌کند دقیقا برای این‌گونه حوادث به راه افتاده است. خوشحالم که این نهاد توانست حوادث جاری را به درستی پیش‌بینی و اطلاعات را در وقت مقتضی به مقام‌ها منتقل کند که بی‌شک به تصمیم‌گیری‌های دشوار آن‌ها برای واکنش کمک کرد.»

او ادامه داد: «اما هر جانی که از دست رفت و در حدی کمتر، هر خودرویی که در سیلاب شناور شد، گواهی بر شکست ما در اتخاذ تدابیر لازم است. ساختمان‌ها را نمی‌شد تکان داد ولی مردم را می‌شد جابه‌جا کرد و می‌شد وسایلی مانند خودروها را از مسیر سیلاب بیرون برد. به نظرم ارتباطات شفاف‌تر و نه کمتر، یکی از راه‌حل‌های اصلی برای بهبود نظام موجود در زمینه آمادگی برای وقوع سیلاب در آینده است؛ به ویژه در جهانی که در آن تغییرات آب‌وهوایی به حوادث طبیعی شدت بخشیده است.»

او افزود که با گرم‌تر شدن آب‌وهوا باید بیشتر انتظار داشت که وضعیت هوای خطرناک داشته باشیم.

او اظهار داشت: «این نوع از طوفان‌های بارانی ناگهانی در تابستان که خیلی هم قدرت دارند، دقیقا همان‌چیزی است که ما از گرم‌ شدن سریع آب‌وهوا انتظار داریم. این واقعیت که بخش‌هایی از نیمکره شمالی هم‌اینک در حال دست‌وپنجه نرم کردن با امواج گرمای بی‌سابقه و آتش‌سوزی‌های گسترده‌اند، باید به همه ما یادآوری کند که می‌باید آب‌وهوای خطرناک‌تری را در جهان همواره گرم‌تر خود انتظار داشته باشیم.»

دانشمندان آب‌وهوا می‌گویند ارتباط میان آب‌وهوای شدید و گرمایش جهانی انکارناپذیر است و ضرورت اقدام برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نادیده‌گرفتنی نیست.

البته دانشمندان هنوز نمی‌توانند با قطعیت بگویند که تغییرات آب‌وهوایی وقوع سیل در اروپا را سبب شده است ولی تاکید می‌کنند که این تغییرات قطعا اوضاع وخیم آب‌و‌هوا و فجایع طبیعی در سراسر دنیا را شدت می‌بخشند.

© The Independent

بیشتر از جهان