کشف کشتی نظامی غرق شده و گورستان باستانی یونانیان در مصر

این کشتی در زمان فرو ریختن معبد معروف آمون در دو قرن پیش از میلاد، زیر آب رفت

کشتی نظامی باستانی در نتیجه یک ماموریت مشترک میان محققان فرانسه و مصر به رهبری یک موسسه اروپایی باستان‌شناسی دریایی کشف شد- The Egyptian Ministry of Antiquities/Handout via REUTERS

به گزارش رویترز، غواصان بقایای نادر یک کشتی نظامی را در شهر غرق شده باستانی هرقلیون Thônis-Heracleion - که زمانی بزرگترین بندر مصر در دریای مدیترانه بود، همراه با گور‌هایی که نشان از حضور تجار یونانی در این شهر دارد، کشف کردند.

۳۳۱ سال قبل از میلاد مسیح و قرن‌ها پیش از پایه‌گذاری اسکندریه، مصر بر این منطقه تسلط داشت و این شهر ورودی آن را در شاخه غربی رود نیل کنترل می‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر هرقلیون در اثر زمین لرزه‌ها و جزر و مد امواج طی سال‌ها همراه با بخش وسیعی از دلتای نیل، تخریب شده و زیر آب رفته بود. بقایای این شهر در سال ۲۰۰۱ در خلیج ابو قیر در نزدیکی اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، پیدا شد.

کشتی نظامی باستانی در نتیجه یک ماموریت مشترک میان محققان فرانسه و مصر به رهبری یک موسسه اروپایی باستان‌شناسی دریایی کشف شد. این کشتی در زمان فرو ریختن معبد معروف آمون در دو قرن پیش از میلاد، زیر آب رفت.

به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد که بدنه آن کشتی ۲۵ متری با کف صاف، بخش پاروزنی، و یک بادبان بزرگ به سبک کلاسیک ساخته شده است و دارای ویژگی‌های ساخت کشتی در دوران مصر باستان است.

در بخش دیگری از آن شهر باستانی، بقایای یک منطقه بزرگ با نشانه‌هایی از آثار گورستان یونانی‌ها نیز یافت شده است که به ۴ قرن پیش از میلاد باز‌می‌گردد.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر همچنین توضیح داده است که «این کشف حضور تجار یونانی را که در آن شهر زندگی می‌کردند به زیبایی نشان می‌دهد.» یونانی‌ها در اواخر دوران تسلط سلسله‌های فراعنه، اجازه داشتند در آنجا مستقر شوند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر افزوده است: «آن‌ها [یونانی‌ها] اماکن مقدس خود را در نزدیکی معبد بزرگ آمون ساخته بودند که آن‌ها نیز همزمان با آن معبد تخریب شده‌اند و بقایای آن‌ها با بقایای معبد مصر مخلوط شده است.»

بیشتر از جهان