نماینده مجلس استرالیا: کسانی که واکسن نمی‌زنند را نباید به اماکن عمومی راه داد

«مردم حق انتخاب دارند، اما عملکردشان در قبال جامعه باید کنترل یا محدود شود»

صف دریافت واکسن در حومه شهر سیدنی- Saeed KHAN / AFP

یک نماینده پارلمان استرالیا خواستار اجباری شدن واکسن کووید-۱۹ برای افراد بالای ۱۸ سال شد و گفت باید حرکت و رفت‌وآمد کسانی که از زدن واکسن خودداری می‌کنند، «محدود یا ممنوع» شود.

فرنک پانگالو، نماینده مجلس سنا از حزب «بست-جنوب استرالیا»، خواستار آن شده است که واکسیناسیون برای ورود افراد به محل کار، مسافرت و رفتن به اماکن عمومی یا مهان‌پذیر چون هتل‌ها و رستوران‌ها، اجباری شود.

روزنامه «آدلاید نو» به نقل از آقای پانگالو نوشت: «مردم کماکان بین زدن یا نزدن واکسن حق انتخاب دارند، اما عملکردشان در قبال جامعه لازم است کنترل یا محدود شود.»

او پیشنهاد کرد که برای پیشگیری از وقوع «فاجعه بهداشتی و اقتصادی» در کشور، دولت مدرکی به نام «واکس‌پورت» به عنوان سند واکسیناسیون برای افراد واکسن‌زده صادر کند. دولت اسکات موریسون تاکنون نکته‌ای در باب احتمال اجباری شدن واکسیناسیون برای ادامه زندگی عمومی شهروندان، اعلام نکرده است.

آقای پانگالو گفت:‌ «می‌دانم که ممکن است مردم فکر کنند این گامی ناگهانی و سختگیرانه است، اما همه‌گیری کمامان در اشکال و موج‌های گوناگونی که کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که حتی با وجود واکسن،‌ «به نظر نمی‌رسد که جلو بروز و انتشار انواع مختلف گونه‌های ویروس را، نه فقط سویه دلتا، بلکه سویه مرگبار لامبدا از پرو، گرفته باشیم.»

آقای پانگالو همچنین دولت را به لغو محدودیت‌های مربوط به برنامه واکسیناسیون ترغیب کرد تا مردم بتوانند بدون آن که منتظر نوبتشان باشند، واکسن مورد نظر خود را بزنند.

او گفت:‌ «استرالیا در آستانه یک فاجعه بهداشتی و اقتصادی است که مستلزم رهبری قوی و مصمم برای جلوگیری از فروافتادن تمام کشور به قرنطینه است.»

او به شبکه خبری «ان‌سی‌ای‌ نیوزوایر»‌ گفت:‌ «دوران سخت، رهبری قدرتمند ایجاد می‌کند، و رهبری قدرتمند، دوران خوش خلق می‌کند. بی‌عملی اسکات موریسون باید متوقف شود.»

پرفسور نیکلا اسپوریر، مسئول بهداشت عمومی استرالیا، به روزنامه «آدلایدنو» گفت هرچند مسئولان سرگرم تحقیق درباره اجباری کردن واکسن برای مشاغل پرخطر هستند، اجباری اعلام کردن واکسن برای جمعیت بزرگتر مردم در دستور کار قرار ندارد.»

سخنان او از سوی استفان وید، وزیر بهداشت استرالیا، نیز حمایت و تایید شد. وید با تاکید بر تعهد دولت به «رایگان و داوطلبانه» بودن واکسن، از حمایت از واکسیناسیون اجباری خودداری کرد.

تاکنون با تزریق بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ در استرالیا، حدود ۱۳ درصد از جمعیت آن کشور کاملا واکسینه شده‌اند.

در حال حاضر به دلیل کمبود واکسن، استرالیایی‌های زیر ۴۰ سال واجد شرایط دریافت واکسن فایزر نیستند. اما اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، ماه گذشته گفت که افراد زیر ۴۰ سال می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود، از گزینه دریافت واکسن آسترازنکا برخوردار شوند. گروه مشاوره فنی استرالیا، واکسن آسترازنکا را فعلا فقط برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه کرده و گفته است که واکسن ساخت شرکت فایزر برای افراد زیر ۶۰ سال ترجیح داده می‌شود.

به گزارش کانال ۹ شبکه خبری استرالیا، با این حال پیش‌بینی می‌شود که افراد زیر ۴۰ سال نیز تا ماه سپتامبر یا اکتبر، قادر به دریافت واکسن فایزر باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان