مرگ کاریکاتوریست دانمارکی تصویرگر پیامبر اسلام

انتشار کاریکاتورهای کورت وسترگارد  منجر به برپایی تظاهرات و حمله به سفارت دانمارک در چند کشور مسلمان شد

کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی- JOHANNES EISELE / AFP

کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی که به دلیل کشیدن کاریکاتورهای پیامبر اسلام مشهور شده بود، پس از سال‌ها بیماری، در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

وسترگارد در سال ۲۰۰۵ به دلیل کشیدن کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان برای روزنامه محافظه‌کار یولاند پوستن که از اوایل دهه ۸۰ میلادی در آن مشغول به کار بود، معروف شد. در اسلام، نمایش چهره پیامبر ممنوع است و بسیاری از مسلمانان این کار را توهین‌آمیز می‌دانند.

انتشار آن کاریکاتورها  منجر به برپایی تظاهرات در دانمارک شد و بسیاری از کشورهای مسلمان از دولت آن کشور شکایت کردند. در ادامه، در سال ۲۰۰۶ نیز در چندین کشور مسلمان تظاهرات برپا شد و در بعضی جاها مردم به سفارت دانمارک حمله کردند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه برلینگسک، وسترگارد در سن ۸۶ سالگی، پس از سال‌ها درگیری با بیماری درگذشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در طول عمرش بارها تهدید به مرگ شد و بر آن مبنا، از انظار عمومی پنهان شد. اما سرانجام تصمیم گرفت آشکارا در آرهوس دانمارک زندگی کند.

این کاریکاتوریست همچنین از چندین سوء‌قصد جان سالم به در برد و در سال ۲۰۰۸، مأموران اطلاعات و امنیت دانمارک سه نفر را به اتهام طرح‌ریزی برای قتل او بازداشت کردند. در سال ۲۰۱۰ نیز پلیس دانمارک به یک شهروند سومالی  مسلح به چاقو که سعی داشت به زور وارد خانه وسترگارد شود، تیراندازی کرد.

این کاریکاتوریست مجبور شد سال‌ها پنهانی و به همراه مأموران امنیتی زندگی کند، اما در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه با رویترز گفت از کشیدن آن کاریکاتورها هیچ پشیمان نیست. وسترگارد گفت، کشیدن آن کاریکاتورها موجب شد بحث‌های «مهمی» در بگیرد.

او گفته بود «اگر به گذشته برگردم نیز (باز) همان کار را می‌کنم، زیرا به نظر من جنجالی که بر سر آن کاریکاتورها به راه افتاد، نوعی کاتالیزور است که باعث می‌شود اسلام زودتر با دنیای امروز هماهنگ شود. حالا در مورد این دو فرهنگ و این دو دین بحث‌هایی درگرفته است که پیش‌تر هرگز مطرح نشده بود و این موضوع بسیار مهمی است.»

در پی انتشار خبر مرگ این کاریکاتوریست، گریت ویلدرز، سیاستمدار هلندی، عکسی در توییترش منتشر کرد و نوشت: «کورت وسترگارد بزرگ مرد. او مردی شجاع و الگویی برای همه ما بود. آرام بخواب دوست من! #کورت_وسترگارد»

© The Independent

بیشتر از جهان