لباس رسمی ورزشکاران اعزامی ایران به المپیک کنار گذاشته شد

دبیر کل کمیته ملی المپیک: «این تصمیم در راستای احترام به افکار عمومی اتخاذ شد»

به دنبال انتقاد‌های مطرح شده، دبیر کل کمیته ملی المپیک، از حذف لباس رسمی خبر داد - آنانیوز

لباس طراحی شده برای اعضای کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک کنار گذاشته شد. بر اساس اعلام کمیته ملی المپیک، این تصمیم در راستای «احترام به افکار عمومی» گرفته شده است و ورزشکاران ایران با لباس ورزشی در مراسم افتتاحیه حاضر می‌شوند.

لباس‌های رسمی طراحی شده برای ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو پس از رونمایی انتقادهای شدیدی را در پی داشت اما دبیر کمیته ملی المپیک، مدعی شد که انتخاب لباس به سلیقه افراد بستگی دارد و لباس کاروان ایران از بین ۲۳۰ طرح انتخاب شده است.

روز شنبه (۲۶ تیر) هم‌زمان با اعزام نخستین گروه از کاروان ورزشی ایران به المپیک توکیو، از لباس رسمی ورزشکاران نیز رونمایی شد؛ کت و شلوار سرمه‌ای برای مردان و مقنعه و مانتو فیروزه‌ای به همراه شلوار سفید برای بانوان لباسی بود که پس از حدود دو سال برنامه‌ریزی و طراحی برای کاروان ورزشی ایران، انتخاب شد؛ اما این طرح تنها چند ساعت پس از رونمایی، با واکنش‌ها و انتقاد‌های شدیدی روبه‌رو شد تا جایی که برگزارکنندگان تصمیم گرفتند آن را کنار بگذارند.

حذف یا تغییر طرح لباس رسمی ورزشکاران اعزامی ایران به مسابقه‌های المپیک، اتفاق تازه‌ای نیست. در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز پس رونمایی از طرح لباس رسمی ورزشکاران ایرانی برای المپیک ریودوژانیرو، واکنش‌ها به بی‌سلیقگی در انتخاب رنگ و طراحی لباس آن‌قدر زیاد بود که تنها سه روز پس از رونمایی، اعلام شد طرح لباس ورزشکاران تغییر خواهد کرد.

تجربه المپیک ۲۰۱۶ و اتفاق‌هایی که برای لباس رسمی ورزشکاران اعزامی افتاد، این انتظار را به وجود آورده بود که طراحی لباس المپیک توکیو با دقت بیشتری انجام شود؛ به خصوص اینکه کمیته ملی المپیک و وزارت ارشاد از مدت‌ها پیش درباره آن اطلاع‌رسانی و خبرسازی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت ارشاد اعلام کرده بود که کارگروهی برای طراحی لباس ورزشکاران در این وزارتخانه تشکیل شده است و طرح نهایی از میان بیش از چهار هزار طرح انتخاب خواهد شد؛ اما لباسی که کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طراحی آن نقش داشت، به فاصله چند ساعت پس از رونمایی، نارضایتی شدید عمومی را در پی داشت.

به دنبال انتقاد‌های مطرح شده، کیکاووس سعیدی، دبیر کل کمیته ملی المپیک، از حذف لباس رسمی خبر داد و اعلام کرد ورزشکاران با لباس ورزشی در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو شرکت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر و به گفته دبیر کل کمیته ملی المپیک، این تصمیم در راستای احترام به افکار عمومی گرفته شده است.

کمیته ملی المپیک در حالی لباس رسمی ورزشکاران را در آخرین لحظات اعزام به توکیو حذف می‌کند که برای طراحی آن دو سال فرصت داشته است.  کیکاووس سعیدی، با بیان اینکه طراحی لباس در گروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، گفت: «لباس کاروان ایران از بین ۲۳۰ طرح انتخاب شده و در طراحی این لباس حتی وزیر ورزش و جوانان هم نظر داده است.»

کیکاووس سعیدی با بیان اینکه انتقاد به لباس در کشورهای دیگر هم وجود دارد، گفت: «ما پیشنهادهایی از نشان‌های تجاری خارجی با قیمت پایین‌ داشتیم، اما اولویتمان حمایت از تولید داخل بود.»

دبیر کمیته ملی المپیک در توضیح درباره طرح و رنگ انتخاب شده از آن بسیار انتقاد شده است گفت: «به دلیل گرمای شدید توکیو نمی‌توانستیم از رنگ‌های تیره استفاده کنیم و مجبور بودیم در انتخابمان روی رنگ روشن تاکید داشته باشیم.»

کیکاووس سعیدی همچنین مدعی شد که انتخاب لباس به سلیقه افراد بستگی دارد و زنان ورزشکار اعزامی از لباس طراحی شده راضی بوده‌ و گفته‌اند که از دوره‌های گذشته «راحت‌تر» است. 

منتقدان به لباس‌ طراحی شده برای کاروان ایران، بر این باورند که انتخاب طراح لباس‌ها بر اساس رانت بوده است؛ در حالی که در کشور طراحان خوبی وجود دارند که در صورت سپردن کار به آن‌ها نتایج مطلوبی حاصل می‌شد. در سال ۲۰۱۶ نیز این مسئله مطرح شد و اگرچه مسئولان کمیته ملی المپیک آن را تکذیب کردند اما مدتی بعد مشخص شد که طراح نهایی لباس با علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال دوستی نزدیک داشته است. 

مریم احمدی، استاد دانشگاه و یکی از طراحان لباس، در گفت‌وگوی صوتی با آخرین خبر، گفت که طراحی لباس ورزشکاران را یک خیاط‌‌‌خانه در شمال شهر تهران انجام داده که در طراحی لباس تخصصی ندارد و چیزی به جز رانت نمی‌توانسته است دلیل انتخاب این طراح باشد. 

سی و دومین دوره رقابت‌های المپیک از روزهای اول تا ۱۷ مرداد در توکیو برگزار می‌شود و کاروان ایران با ۶۶ ورزشکار در این دوره از بازی‌ها حضور دارد.

بیشتر از ورزش