اگر فمنیست هستیم باید اتهامات «کتی پری» را جدی بگیریم

اگر کلوس یک زن بود، اخبار پر می شد از خبر تعرض کتی پری 

CHARLEY GALLAY / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

وقتی زن مشهوری به بدرفتاری جنسی متهم می‌شود که به ما یاد داده‌اند از مردان صاحب قدرت انتظار داشته باشیم، چه رخ می‌دهد؟ انگار «کتی پری» در پی جنبش‌های «من هم»(#MeToo) و «دیگر بس است» می‌تواند به چنین پرسشی پاسخ دهد.

این خواننده به بدرفتاری جنسی متهم شده است. خبرنگار روس، «تینا کاندلاکی» مدعی است هنگامی که در در یک ضیافت اهالی این صنعت، مست پاتیل شده بود «پری» به زور او را لمس کرد و بوسید. «جاش کلوس» مدلی که در فیلم «پری» به نام «رویای نوجوانی» در سال ۲۰۱۰ با وی همکاری کرده بود نیز ادعا کرده است که این خواننده در یک مهمانی وی را وادار کرد تا آلت تناسلی‌اش را به دوستان وی نشان دهد.

نخستین بار نیست که «پری» به رفتار جنسی پرسش‌برانگیز متهم شده است. چند سال پیش هم یکی از آقایان شرکت کننده در مسابقه‌ی آمریکن آیدل ادعا کرده بود که «پری» او را به زور بوسیده است اما از او شکایت نکرده بود. هم‌چنین در سال ۲۰۱۷ که «شاون مندز» نوجوانی بیش نبود دوربین‌ها صحنه‌ای را شکار کردند که «پری» در حال دست زدن به باسن «مندز» بود.

اما این بار اتهامات جدی‌تر است. «کلوس» در مطلبی که در اینستاگرام منتشر کرده است نوشته: «داشتم دوستم را معرفی می‌کردم که شلوار گرم‌کن آدیداس و شورت مرا آن قدر پایین کشید تا چند تا آقایان که دوست او بودند و افرادی که اطراف ما بودند آلت تناسلی مرا ببینند. خیلی شرمنده و دستپاچه شدم. این را الان دارم تعریف می‌کنم چون طبق فرهنگ ما مردان قوی منحرف هستند اما زنان قدرت‌مند هم همان قدر حال‌به‌هم‌زن می‌توانند باشند».

حق با «کلوس» است. به‌رغم این سه ادعای رفتار نامناسب که در مورد «پری» وجود دارد، هنوز او را «کنار نگذاشته‌اند» یا با سرزنش عمومی زیادی مواجه نشده است. این خواننده هنوز در ملاء عام این اتهامات را  نپذیرفته است اما اگر درستی آن‌ها اثبات شود «پری» را باید از این صنعت اخراج کرد و جزو مطرودان به شمار آورد.

اما در بخش نظرات همان مطلبی که «کلوس» در آن ادعا کرد قربانی دست‌درازی «پری» بوده است به او فشار آورده‌اند، او را مقصر خوانده‌اند و به دروغ‌گویی برای کسب شهرت متهم کرده‌اند. این واکنش آشنا است و همانند همان درفشانی‌هایی است که نثار زنان قربانی خشونت جنسی می‌کنند.

«کلوس» مدعی است که قربانی آزار جنسی شده است. نُه سال آزگار دم نزد چون می‌ترسید با زنی قدرت‌مند مقابله کند که قادر است او را از کار بی‌کار کند. اگر «کلوس» زن بود و «پری» مرد بود اخبار پر می‌شد از ادعای کلوس و در رسانه‌ها خبری از «پری» نمی‌بود. اما چه کنیم که «کلوس» مرد است و «پری» زن.

وقتی مردان قربانی خشونت جنسی می‌شوند کم‌تر آن‌ها را جدی می‌گیرند. به کرات پیش آمده است که وقتی چنین مردانی دلیرانه به میدان می‌آیند و ادعای خود را مطرح می‌کنند به آن‌ها می‌گویند «حالشو ببر» یا «مرد باش». چنین درفشانی‌هایی میدان بیش‌تری به نرینگی مخرب می‌دهد و چون به این فکر دامن می‌زند که خشونت علیه مردان در واقع خشونت نیست مردان بیش‌تری قربانی خشونت می‌شوند. در ضمن طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت نزدیک به یک چهارم مردان ایالات متحده در برهه‌ای از زندگی‌شان مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند. بنابراین این معضل جدی و گسترده است.

«پری» شاید به هواداری از حقوق زنان و یا یک فمنیست معروف باشد اما چنین اتهاماتی نشان‌گر آن است که سوء‌استفاده از قدرت و شهرت به منظور لذت‌جویی جنسی، مختص مردان نیست. خودم هم که یک فمنیست هستم حرف‌های «جاش کلوس» را باور می‌کنم و در برابر دادخواهی او از این متهم به خشونت‌ورزی حامی او هستم. اگر کنار متهم‌کنندگان بی‌شمار دکتر «کریستین بلیزی-فورد»، «رز مک‌گاون» و «ر.کلی» ایستادیم باید امروز هم کنار «جاش کلوس» بیایستیم.

https://www.independent.co.uk/

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه