ابتلای کادر درمان به کرونا پس از دریافت واکسن 

اغلب افرادی که پس از دریافت واکسن، به کرونا مبتلا شدند، واکسن‌ چینی تزریق کرده بودند

ابتلای مجدد اعضای کادر درمان حتی پس از دریافت دو دوز واکسن، نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده است - ایرنا

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که در ۱۸ ماه گذشته، بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای کادر درمان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود اینکه واکسیناسیون کادر درمان ایران از ماه بهمن سال ۱۳۹۹ یعنی حدود شش ماه پیش آغاز شد، هنوز ۱۰ درصد آنان نتوانسته‌اند واکسن بزنند. برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که تعدادی از پرستاران با وجود تزریق هر دو دوز واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت از پزشکان و پرستارانی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، با عنوان «شهدای سلامت» یاد می‌کند اما منتقدان عملکرد وزارت بهداشت تاکید می‌کنند که باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، خطر مرگ‌ومیر را کاهش داد. 

برخی از کشورهایی که در زمستان سال ۲۰۲۱ واکسیناسیون کادر درمان را آغاز کردند، حالا با گذشت بیش از شش ماه از تزریق دوز دوم، در حال تزریق دوز سوم به کادر درمان‌اند تا ایمنی بیشتری ایجاد کنند. نمونه‌ آن کشور ترکیه در همسایگی ایران است که در ماه ژانویه ۲۰۲۱ واکسیناسیون کادر درمان خود را آغاز کرد و در حال حاضر، تزریق دوز سوم را نیز در دستور کار قرار داده است؛ اما در ایران، نه تنها هنوز از دوز سوم یا تقویت‌کننده خبری نیست، بلکه برخی از اعضای کادر هنوز درمان به طور کامل هم واکسینه نشده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، این افراد نزدیک به ۱۰ درصد کادر درمان را تشکیل می‌دهند. به گزارش همشهری و به گفته کرمانپور، وسعت زیاد تهران و انجام واکسیناسیون توسط سه دانشگاه باعث شده است که هریک دیگری را «مقصر این بی‌توجهی» بدانند ولی به‌ طور کلی، بخشی از جامعه پزشکی هنوز به دلایل مختلف مثل بیماری، ابتلا به کرونا یا مشکلات شخصی و در دسترس نبودن، هنوز دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند.
 بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، واکسیناسیون دوز دوم کادر درمان که در ماه بهمن سال ۱۳۹۹ واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند، آخر تیرماه انجام می‌شود.

ابتلا به کرونا پس از دریافت واکسن
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران، روز یکشنبه (۲۷ تیر) هشدار داد در صورتی‌ که واکسیناسیون سرعت نیابد، مراجعه به بیمارستان‌ها زیادتر می‌شود و گروه‌های پزشکی و پرستاری بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. 

ابتلای مجدد اعضای کادر درمان حتی پس از دریافت دو دوز واکسن، مسئله‌ای است که نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده است. به گفته کرمانپور، «آمار دقیقی از افرادی که با وجود تزریق واکسن، به کووید مبتلا شده‌اند، وجود ندارد اما گزارش‌ها از ابتلای مجدد این افراد به ویروس حکایت دارد؛ هرچند در این افراد مورد فوت گزارش نشده است.»

بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، تعداد افرادی که با یک دوز دریافت واکسن به بیماری مبتلا شده‌اند، بسیار بیشتر از افرادی است که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. همچنین  اغلب افرادی که پس از دریافت دو دوز واکسن، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، واکسن‌های چینی به خصوص سینوفارم تزریق کرده بودند. 

ابتلای افراد به کرونا پس از دریافت واکسن‌های چینی به ایران محدود نیست و برخی کشورها که به واکسن‌های چینی اعتماد کرده بودند هم در حال حاضر با گزارش‌های متعددی روبرو شده‌اند که نشان می‌دهد واکسن‌های چینی در برابر سویه‌های جهش‌یافته اثربخشی لازم را ندارد. به همین دلیل آن‌ها قصد دارند به‌ منظور ایجاد ایمنی بیشتر دوز سوم یا تقویت‌کننده را تزریق کنند؛ کاری که هم‌اکنون کشورهایی مثل ترکیه در دستور کار قرار داده‌اند. با این‌ همه در ایران برخی از اعضای کادر درمان که در معرض ابتلای بیشتر به بیماری‌اند، حتی نتوانسته‌اند دوز اول واکسن را دریافت کنند.