هنرمندان سینما و مستندسازان در کنار تشنگان خوزستان می‌مانند

سینماگران مستند سرکوب مردمی که زندگی را جست‌و‌جو می‌کنند تا آب را به آبادی برسانند، محکوم کردند

اتفاق‌های خوزستان و سرکوب و کشتار معترضان واکنش و اعتراض هنرمندان سینما را در پی داشته است - عکس از روز نو

هنرمندان سینمای ایران و ده‌ها تن از مستندسازان، سرکوب معترضان به بی‌آبی در خوزستان را محکوم کردند و با ابراز همدردی با مردم این استان، «درد خوزستان را درد همه‌‌ ایران دانستند». سینماگران مستند هم تاکید کردند که «مصائب مردم این استان» را در آثارشان منعکس خواهند کرد.

بحران بی‌آبی در استان خوزستان، اعتراض در برخی شهرها را در پی داشته است. در جریان این اعتراض‌ها، دو جوان هم کشته شدند. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به صورت مستقیم به معترضان شلیک می‌کنند.

اتفاق‌های خوزستان و سرکوب و کشتار معترضان واکنش و اعتراض هنرمندان سینما را در پی داشته است. برخی از هنرمندان همچون بهرام رادان، بهنوش طباطبایی، تهمینه میلانی، نرگس آبیار، سارا بهرامی، مهناز افشار، آزاده صمدی و حامد بهداد با انتشار پستی مشترک در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند که در میان اخبار افتخارآفرینی سینمای ایران در جشنواره کن، فراتر از سینما، مردم را در این روزها از خاطر نخواهند برد. آنان با هشتگ‌هایی چون «خوزستان آب ندارد» و «سینمای ایران در کنار خوزستان» ضمن ابراز همدردی با مردم این استان و تاکید بر داشتن «ریشه‎‌های مشترک در این خاک»، اعلام نوشتند: «درد خوزستان درد همه‌ ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتفاق‌های خوزستان و خشونت علیه معترضان، اعتراض شدید ده‌ها تن از مستندسازان را هم به دنبال داشته است. کارگردانان سینمای مستند در بیانیه‌ای که به همین مناسبت و با تیتر «دوباره بر سر آب، آتش به پا شد» منتشر شد، اعلام کردند بر پایه سنت کاری خود، امروز نیز در کنار تشنگان خوزستان می‌مانند و سرکوب مردمی که زندگی را جست‌و‌جو می‌کنند تا آب را به آبادی برسانند، به شدت محکوم می‌کنند.

سینماگران مستند ایران در بیانیه خود وضعیت مردم خوزستان را یادآور شدند و نوشتند: «این قصه تلخناک پرآب‌ترین استان ایران است که کارون، مارون، کرخه و اروندش گواه‌اند که پیوسته از چشمان مردمان، خونابه روان است.»

مژگان ایلانلو، مونا زند، ناصر صفاریان، کامران شیردل، هادی معصوم‌دوست، هادی آفریده از جمله مستندسازانی‌اند که این بیانیه را امضا کردند. سینماگران مستند ایران پس از اتفاقات آبان سال ۱۳۹۸ و سرکوب و کشتار معترضان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که روایت کشته‌شدگان را ثبت و حفظ خواهند کرد.

در روزهای اخیر شهرهای مختلف استان خوزستان همچون اهواز، شوش، سوسنگرد،‌ کرخه و شادگان به دلیل بحران بی‌آبی، صحنه درگیری مردم معترض و نیروهای امنیتی بوده است. خشونت علیه معترضان و کشته شدن دو جوان به نام‌های قاسم خضیری ۱۷ ساله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله، واکنش‌های شدیدی را در پی داشته است اما خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت اعلام کرده‌اند این افراد را خود معترضان کشته‌اند.

پیش‌تر استاندار خوزستان نیز مدعی شده بود که تصاویر مربوط به اعتراض مردم در این استان جعلی است.