ظهور علائم مشابه سندروم هاوانا در دیپلمات‌های آمریکایی در وین

مبتلایان به سندرم هاوانا نشانه‌هایی چون سرگیجه آنی و از دست دادن تعادل، تهوع، سردرد و فشار در ناحیه سر داشته‌اند که گاهی با صدای «زنگ در گوش» همراه بوده است

اولین گزارش‌ها درباره ابتلا به عوارض سندروم هاوانا در سال ۲۰۱۶ در کارکنان سفارت ایالات متحده آمریکا در کوبا منتشر شد- YAMIL LAGE / AFP

مقام‌های اتریش از تحقیق درباره گزارش‌هایی خبر داد‌ه‌اند که بر اساس آن‌ها گفته می‌شود دیپلمات‌های آمریکایی در وین نشانه‌های بیماری مرموزی به نام «سندرم هاوانا»‌ را تجربه کرده‌اند.

وزارت مناسبات اروپایی و بین‌المللی اتریش، روز یکشنبه ۱۸ ژوییه اعلام کرد: «ما به عنوان کشور میزبان، این گزارش‌ها را بسیار جدی می‌گیریم و برای یافتن راه‌حل مشترک با آمریکا همکاری می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از آن گفته بود که دولت آمریکا ‌درباره گزارش‌ها مبنی بر ناخوشی‌های غیرقابل‌توضیح میان کارکنان سفارت آن کشور در وین تحقیق می‌کند.

مبتلایان به سندرم هاوانا نشانه‌هایی چون سرگیجه آنی و از دست دادن تعادل، تهوع، سردرد و فشار در ناحیه سر داشته‌اند که گاهی با صدای «زنگ در گوش» همراه بوده است. برخی از آن‌ها گفته‌اند که با تغییر جغرافیا بهبود یافته‌اند اما بعضی دیگر می‌گویند که سال‌ها پس از کار در وین، کماکان با آسیب‌های مغزی ناشی از آن دوره و عوارضی چون سردرد دست به گریبان بوده‌اند.

اولین گزارش‌ها درباره ابتلا به عوارض سندروم هاوانا در سال ۲۰۱۶ در کارکنان سفارت ایالات متحده آمریکا در کوبا منتشر شد و کارشناسان دولت فدرال آمریکا از آن زمان در حال  تحقیق‌اند تا دریابند چه چیز یا چه کسی عامل این نشانه‌های مرموز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موارد مشابه ابتلا در روسیه، چین و کشورهای دیگر نیز گزارش شده و یک کمیته سنای آمریکا در ماه آوریل اعلام کرده است که به نظر می‌رسد شمار موارد ابتلا در حال افزایش است.

در ماه مه ۲۰۲۱، دو مقام وزارت دفاع آمریکا گفتند که پنتاگون قصد دارد از تمام کارکنان نظامی و غیرنظامی دولت بخواهد هرگونه نشانه مشکوک از ابتلا به سندرم هاوانا را گزارش کنند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، نشانه‌های سندرم هاوانا در سال‌های اخیر میان دیپلمات‌ها، جاسوس‌ها و کارکنان ارتش آمریکا در سراسر جهان دیده شده است.

اینکه وزارت دفاع آمریکا ارسال چنین درخواستی را بررسی می‌کند، نشانه اهمیت موضوع، نگرانی سطوح ارشد پنتاگون و لزوم گردآوری اطلاعات بیشتر درباره این بیماری است.

پیش‌تر نشریه پولیتیکو نوشته بود که پنتاگون به اعضای ارشد کنگره گفته است که درباره این حملات مشکوک به روسیه مظنون است؛ اما روسیه هرگونه مسئولیت در این زمینه را انکار کرده است.