چگونگی اثربخشی واکسن‌ در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند 

متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای پس از دریافت واکسن هم مراقبت‌های بهداشتی را ادامه دهند

واکسن‌ها حتی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند را هم از ابتلا به بیماری یا شدت یافتن آن محافظت می‌کنند - CHIP SOMODEVILLA / AFP

واکسیناسیون علیه کرونا میزان ابتلای افراد به این ویروس را کاهش می‌دهد و پس از دریافت واکسن، احتمال مرگ به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ به صفر می‌رسد؛ اما آیا این موضوع درباره افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است نیز صدق می‌کند؟ 

به گزارش دیلی صباح، اثربخشی واکسن کرونا بر بدن این افراد به‌ احتمال زیاد به اندازه اثربخشی واکسن در بدن افراد سالم نیست؛ اما واکسن‌ها حتی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند را هم از ابتلا به بیماری یا شدت یافتن آن محافظت می‌کنند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه کرده‌اند این افراد علاوه بر واکسیناسیون، دارو هم مصرف کنند. همچنین بسیار اهمیت دارد که اطرافیان و خانواده این بیماران نیز واکسینه شوند تا انتقال ویروس کاهش پیدا کند. 

علاوه بر موارد ذکر شده، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم اهمیت زیادی دارد. مطالعه وضعیت برخی افراد که به بیماری‌هایی مثل ایدز، عوارض کلیوی، التهاب روده، بیماری‌های خود ایمنی، سرطان و آرتریت روماتوئید مبتلا بوده‌اند، نشان داده است که تاثیر واکسن‌ها بر بدن آن‌ها همانند تاثیر واکسن بر بدن افراد سالم نیست و این بدان معنا است که این افراد باید اقدام‌های احتیاطی و مراقبتی دیگری از جمله زدن ماسک و حضور نیافتن در مکان‌های پرجمعیت را رعایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آجیت لیمایی، متخصص پیوند در دانشگاه پزشکی واشنگتن، به افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است، توصیه می‌کند که بعد از دریافت واکسن همه احتیاط‌هایی را که پیش از واکسن انجام می‌دادند، ادامه دهند. 

به گفته او اگرچه بیماران مبتلا به سرطان در فهرست گروه‌های اولویت‌دار واکسن قرار دارند، افرادی که به‌تازگی پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده‌اند باید حداقل سه ماه پس از پیوند برای دریافت واکسن اقدام کنند چرا که این تاخیر باعث می‌شود کارایی واکسن در بدن آنان افزایش پیدا کند. 

در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این موضوع‌اند که مشخص کنند آیا افرادی که عمل پیوند انجام داده‌اند، به دوز سوم واکسن نیاز دارند و آیا دوز سوم اثربخشی واکسن را در بدن این افراد افزایش می‌دهد یا خیر.  

دانشمندان فرانسوی به‌تازگی توصیه کرده‌اند که بیماران دچار نقص ایمنی و افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند، دوز سوم واکسن را هم تزریق کنند. در اسرائیل هم تزریق دوز سوم واکسن فایزر برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی و کسانی که پیوند عضو داشته‌اند، آغاز شده است و برخی افراد که عمل پیوند انجام داده‌اند، پس از بهبودی دوز سوم واکسن‌ را تزریق می‌کنند.