دولت افغانستان تمام دیپلمات‌هایش را از اسلام‌آباد فراخواند 

دولت پاکستان: افغانستان نباید روابط دیپلماتیک خود را با اسلام‌آباد قطع کند

دولت افغانستان تمام دیپلمات‌های خود را تا روشن شدن قضیه ربودن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان، به کابل فرا خواند.

وزارت خارجه‌ افغانستان دو روز پیش اعلام کرد که افراد ناشناس سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر سفارت این کشور در اسلام‌آباد را در حال بازگشت از بازار به خانه  ربوده و شکنجه کرده‌اند.

نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان، ربودن دخترش (سلسله) را تایید کرده و گفته است که ربایندگان او را شکنجه هم کرده‌اند و وی برای درمان در بیمارستان به سر می‌برد.

پس از انتشار این خبر، دولت افغانستان از پاکستان خواست که هرچه سریع‌تر کسانی‌ را که به چنین رفتار ظالمانه‌ای مبادرت کرده‌اند، دستگیر کند و به دست قانون بسپارد تا مجازات شوند. شماری دیگر از مقام‌های سیاسی و شهروندان افغانستان نیز از دولت پاکستان انتقاد کرده و گفته‌اند که این کشور در تامین امنیت دیپلمات‌های افغان و اعضای خانواده‌شان سهل‌انگاری و زمینه این رفتار جاهلانه را فراهم کرده است و باید پاسخگو باشد.

حکومت افغانستان و شماری از مقام‌های سیاسی این کشور تاکید دارند که پاکستان باید عاملان ربودن سلسله‌ علی‌خیل را شناسایی و مجازات کند اما با وجودی که از این خواست آنان چند روز می‌گذرد، از دستگیری عاملان این قضیه هیچ خبری در دست نیست.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، گفته است: «این رویدادی دلخراش و تکان‌دهنده است و از حکومت پاکستان می‌خواهم که عاملان آن را مجازات کند.»

عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین طالبان در پاکستان، نیز نوشته است: «ربودن و شکنجه دختر سفیر افغانستان در پنجاب، موضوع عزت تمام افغان‌ها است.»

طارق آرین، سخنگوی پیشین وزارت کشور افغانستان، هم می‌گوید: «ما زنده‌ایم و انتقام این عمل را خواهیم گرفت. عزت شما عزت ما است. به خواهر ما سلسله اطمینان دهید و بگویید که ما برادران او در این خاکیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کاکر، افغان دیگر، نوشته است: «سلسله، تنها دختر سفیر افغانستان نیست؛ او ناموس تمام افغان‌ها است. حمله آی.اس.آی به وی، حمله به عزت و افتخار افغانستان است.»

با وجود این واکنش‌ها، هنوز عاملان ربودن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد دستگیر نشده‌اند و سرانجام، دولت افغانستان مجبور شده است از تمام دیپلمات‌های خود در پاکستان بخواهد تا روشن شدن این قضیه و دستگیری عاملان، اسلام‌آباد را ترک کنند و به کابل بازگردند.

وزارت خارجه افغانستان  روز یکشنبه ۲۷ تیر نوشت: «رهبر دولت افغانستان به دنبال اختطاف (آدم‌ربایی) دختر سفیر افغانستان در پاکستان، سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد را تا رفع کامل تهدیدهای امنیتی و دستگیری و محاکمه ربایندگان به کابل فرا خوانده است.»

این وزارتخانه تاکید کرده است: «قرار است در آینده‌‌ای نزدیک هیئتی از کابل برای بررسی قضیه اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان به اسلام‌آباد برود و تصمیم‌های بعدی در پرتو یافته‌های این هیئت اتخاذ خواهد شد.»

وزارت خارجه پاکستان با انتشار اعلامیه‌ای این تصمیم حکومت افغانستان مبنی بر خارج کردن تمام دیپلمات‌هایش از اسلام‌آباد را «ناخجسته» و «تاسف‌بار» خوانده و لغو آن را خواستار شده است؛ درخواستی که هنوز دولت افغانستان به آن واکنشی نشان نداده و تنها بر برای دستگیری عاملان قضیه ربودن دختر سفیر این کشور در اسلام‌آباد تاکید کرده است.

یادآور می‌شویم که دولت افغانستان در ابتدا از دولت پاکستان خواسته بود هرچه زوتر کسانی را که در ربودن سلسله علی‌خیل دست داشتند شناسایی، محاکمه و مجازات کند اما پس از آنکه انتقاد افغان‌ها از پاکستان افزایش یافت و پاکستان را به تامین نکردن امنیت دیپلمات‌های افغان و اعضای خانواده‌شان متهم کردند، دولت افغانستان تصمیم گرفت تمام دیپلمات‌های خود را تا روشن شدن قضیه ربودن سلسله علی‌خیل به کابل فرا بخواند.

در همین حال شماری دیگر از شهروندان افغان در گردهمایی اعتراضی مقابل سفارت پاکستان در کابل از اسلام‌آباد خواستند که هرچه زودتر عاملان ربودن دختر سفیر افغانستان در پاکستان را شناسایی و مجازات کند و اگر توان تامین امنیت دیپلمات‌های افغان و خانواده‌هایشان را ندارد آن را به صراحت اعلام کند تا دولت افغانستان خود در این باره تصمیم بگیرد و اجازه ندهد که بار دیگر به افغان‌ها این چنین بی‌احترامی شود.

ظاهرا دولت پاکستان هم تاکید کرده است که این قضیه آنان را نیز نگران کرده است و در تلاش‌اند تا عاملان آن را شناسایی و دستگیر کنند. پاکستان از دولت افغانستان خواسته است به دلیل دستگیر نشدن عاملان این رویداد روابط دیپلماتیک خود با اسلام‌آباد را قطع نکند.