برگزاری دومین مراسم محدود حج تمتع زیر سایه همه‌گیری کرونا

دوشنبه روز عرفه است و صبح ۲۸ تیرماه به‌عنوان بخشی از مراسم سالانه حج، پوشش کعبه نو و تعویض شد

مراسم حج تمتع امسال از روز یکشنبه، ۲۷ تیرماه، آغاز شد. زائران حج در مراسمی که عربستان سعودی برای دومین سال متوالی به‌‌علت همه‌گیری کرونا در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از همیشه برگزار می‌‌کند، از شهر مکه برای به‌جای آوردن آئین‌های مربوط به این زیارت بزرگ مذهبی عازم شدند.

عربستان سعودی امسال تنها به ۶۰هزار نفر از شهروندان و ساکنان آن کشور که به‌طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، اجازه حضور در مراسم را داده است، درحالی‌که تا پیش از شیوع همه‌گیری کرونا، هرسال برای برگزاری این مناسک حدود دو و نیم میلیون زائر از سراسر جهان در موعد حج تمتع روانه شهر مکه می‌شدند. مراسم امسال از حج سال گذشته که با کمترین شمار زائران در تاریخ معاصر، یعنی تنها با حضور ۱۰هزار زائر، برگزار شد، بزرگتر است، اما برای دومین سال متوالی زائران از خارج عربستان سعودی امکان حضور در مراسم را ندارند.  

از روز شنبه در مسجد الحرام گروه‌هایی از حجاج انجام مراسم طواف گرد خانه کعبه، قبله‌گاه مسلمانان، را آغاز کرده‌ بودند. پس از آن زائران خود را به دره منا می‌رسانند و شب را در این مکان در نزدیکی شهر مکه سپری می‌کنند. منا دره باریکی میان کوه‌های صخره‌ای است که هرسال به اردوگاه وسیعی برای حجاج تبدیل می‌شود. 

عبدالفتاح بن سلیمان مشاط، معاون وزیر حج و عمره عربستان سعودی، صبح روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که ۴۶هزار نفر از زائران به منا رسیده‌اند. به گفته او، امسال تعداد زنان شرکت‌کننده در مراسم حج، بیش از ۴۰درصد کل زائران است. 

بنابر اعلام مقام‌های وزارت بهداشت عربستان سعودی، از بدو ورود زائران به مکه تیم‌های نظارت بر بهداشت عمومی، وضعیت سلامت آن‌ها را زیر نظر دارند و در صورت آلودگی هریک از زوار به ویروس کرونا، فرد به مرکز قرنطینه منتقل می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۲۸ تیرماه، روز عرفه است که به‌عنوان بخشی از مراسم سالانه حج، پوشش خانه کعبه در صبح این روز، نو و تعویض شد. حجاج روز دوشنبه (روز عرفه) از کوه عرفات بالا می‌روند و در آنجا ساعت‌ها دعا می‌خوانند. روز بعد، پس از فرود از کوه، مراسم نمادین «رمی جمرات» را به‌جا می‌آورند. امسال روز سه‌شنبه مصادف با «عید قربان» است.

شرکت‌کنندگان در حج امسال از میان بیش از ۵۵۸هزار متقاضی که به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کرده بودند،  انتخاب شده‌اند. بنابر اعلام وزارت حج، تنها بزرگسالان ۱۸ تا ۶۵ کاملا واکسینه‌شده که در ضمن به هیچ بیماری مزمن دیگری مبتلا نیستند، برای شرکت در حج امسال پذیرفته شده‌اند. 

در عربستان سعودی تاکنون بیش از ۵۰۹هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۸هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند. در این کشور با جمعیت بیش از ۳۴میلیون نفر، تاکنون حدود ۲۰میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

مراسم حج که به‌طور معمول با تجمع و ازدحام زائران در مکان‌های خاص مذهبی همراه است، رویدادی است که به‌طور بالقوه می‌تواند عامل گسترش فوق‌العاده شیوع ویروس کرونا شود، اما وزارت حج عربستان سعودی اعلام کرده است که با توجه به همه‌گیری کرونا و ظهور سویه‌های جدید ویروس جهش‌یافته، «بالاترین سطح اقدام‌های احتیاطی بهداشتی» را در این مراسم در نظر گرفته است.

بنابر اعلام وزارت حج، زائران به گروه‌های تنها ۲۰ نفره تقسیم شده‌اند تا در صورت آلودگی احتمالی هر زائر به ویروس کرونا، تماس او تنها به ۲۰ نفر منحصر باشد و از این طریق گسترش بیماری نیز محدود شود. 

علاوه بر در نظر گرفتن مهیدات دقیق مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی در حج امسال، مسئولان «کارت هوشمند حج» را نیز در اختیار حجاج قرار داده‌اند. این کارت به‌منظور دسترسی بدون تماس زائران به اردوگاه‌ها، هتل‌ها و اتوبوس‌های انتقال‌دهنده آنان به مکان‌های مختلف مذهبی در نظر گرفته شده است. 

علاوه‌بر این، امسال در مسجدالحرام از ربات‌ها برای توزیع بطری‌های آب زمزم و همچنین مواد ضدعفونی‌کننده از تعدادی ربات استفاده شده است. 

بیشتر از جهان