سفر اشرف‌ غنی به هرات

هدف از این سفر تقویت روحیه نیرو‌های امنیتی در غرب افغانستان اعلام شده است

سفر رئیس جمهور به هرات در حالی صورت می‌گیرد که این استان در بدترین وضعیت قرار دارد-Sajjad HUSSAIN / AFP

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صبح روز دوشنبه به شهر هرات در غرب افغانستان رفت. در این سفر تعدادی از اعضای کابینه و مشاوران رئیس جمهور نیز او را همراهی می‌کنند. یک مقام دولت افغانستان می‌گوید ، هدف اصلی سفر رئیس جمهور به هرات ، روحیه دادن به نیرو‌های امنیتی افغانستان است‌. گفته می‌شود رئیس جمهور از فرودگاه هرات مستقیما به پایگاه ارتش ۲۰۷ ظفر خواهد رفت و با سربازان در این پایگاه دیدار می‌کند. دیدار با تعدادی از شهروندان نیز در دستور کار این سفر قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر رئیس جمهور به هرات در حالی صورت می‌گیرد که این استان در بدترین وضعیت قرار دارد. به همین دلیل این سفر بسیار مهم تلقی شده است. از مجموع ۱۸ شهرستان هرات تنها دو شهرستان در کنترل دولت است و بقیه مناطق را طالبان تصرف کرده‌اند. هرات همچنان دارای سه بندر مهم تجارتی است که نقش فرآوانی بر درآمدهای دولت افغانستان دارد. در حال حاضر هر سه بندر تجارتی هرات به چنگ طالبان افتاده و روزانه میلیون ها دلار از محل جمع‌آوری مالیات بر واردات به جیب گروه طالبان می‌رود.

شهر هرات نیز تقریبا در محاصره گروه طالبان قرار دارد .

به نظر می‌رسد دلیل اصلی حضور رئیس جمهور غنی تشویق نیرو‌های امنیتی برای بازپس‌گیری مناطق از دست‌رفته‌، به خصوص بنادر تجارتی است.

گزارش‌های تایید ناشده حاکی از حرکت کاروان نیرو‌های امنیتی از شهر هرات به سمت بندر تجارتی اسلام قلعه در مرز ایران است. البته هنوز هیچ گزارشی در مورد درگیری میان دو طرف از بندرتجارتی اسلام قلعه مخابره نشده است.

نیرو‌های امنیتی افغان عملیات خود را برای باز پس‌گیری مناطق استراتژیک از جمله بنادر تجارتی را آغاز کرده‌اند. از جمله بندر مهم و حیاتی اسپین بولدک در استان قندهار که با پاکستان هم مرز است دو روز قبل دوباره به تصرف نیروهای امنیتی درآمد‌. اما در مورد هرات هنوز هیچ اقدامی صورتی نگرفته و مردم منتظرند که با حضور رئیس جمهور در هرات، عملیات نظامی برای باز پس‌گیری بندر تجارتی اسلام قلعه ، تورغندی و میل ۷۳ آغاز شود.

بیشتر از جهان