وحشت ترامپ از شکست در انتخابات در صورت رکود اقتصادی

یک اقتصاددان ارشد: آمریکا در مسیر گریز ناپذیر رکود اقتصادی است

Tolga AKMEN / AFP

بنا به گزارش‌ها، دونالد ترامپ نگران است که فروپاشی اقتصادی ممکن است بخت او را برای انتخاب دوباره در سال ۲۰۲۰ کاهش دهد. شاخص‌های عمده بازار بورس آمریکا بیم از رکود اقتصادی را دامن زده‌اند.

به گفته منابع کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا این هفته با شماری از فعالان اقتصادی و مدیران مالی صحبت کرده ‌است تا نظر آنها را درباره بی‌ثباتی بازار جویا شود.

او همچنین رسانه‌ها و اقتصاددان‌ها را متهم به تحریف آمار به منظور کاهش شانس انتخاب مجدد او کرده ‌است.

یک جمهوری‌خواه نزدیک به دولت ترامپ به روزنامه واشنگتن پست گفت که ترامپ «به لرزه افتاده‌است». او افزود: «ترامپ فکر می‌کند که همه کسانی که آینده اقتصاد را پیش‌بینی می‌کنند مشتی نازک نارنجی قدیمی‌اند، نخبه‌هایی که چیزی از اقتصاد واقعی نمی‌دانند و مخالف ترامپ هستند».

این روزنامه گزارش داد که مقام‌های کاخ سفید مشغول ارائه «ارزیابی‌های مثبت از اقتصاد آمریکا» به رئیس جمهوری‌اند، در شرایطی که بیم آن می‌رود که آمادگی برای یک ضربه اقتصادی ممکن است «روایتی منفی درباره اقتصاد را تایید کند».

بنا به گزارش‌ها، آقای ترامپ بیشتر هفته پیش را در باشگاه گلف خود در نیوجرسی گذراند، صبح‌ها گلف بازی کرد، بعدازظهرها تلویزیون تماشا کرد و شب‌ها به معتمدان و مدیران بازرگانی تلفن کرد تا نظرشان را درباره اقتصاد بداند.

پیتر هولت، کارشناس دموکرات نظرسنجی، به واشنگتن پست گفت که اگر اقتصاد آمریکا دچار رکود شود، آقای ترامپ احتمالا شاهد کاهش بخت انتخاب مجددش خواهد بود.

آقای هارت گفت: «این رئیس جمهور برای خیلی از رای‌دهنده‌ها چنان ایجاد تفرقه و یاس می‌کند که برای ادامه شیوه کارش، محتاج آمار مثبت اقتصادی است. وقتی اقتصاد شروع به افت کند، هیچ عامل شخصی نیست که بتواند او را حفظ کند».

بیم از افت احتمالی اقتصاد این هفته قوت گرفت چراکه شاخص بازار بورس در آمریکا سقوط کرد و این نشانه‌ای است از در راه بودن رکود.

این شاخص که از نظر فنی «وارونگی منحنی بازدهی» خوانده می‌شود، پیش از هر هفت رکود تاریخ آمریکا افت کرده ‌است.

در همین حال، ابهام در اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد و آقای ترامپ تحمیل تعرفه‌های بیشتر بر چین را در میانه یک جنگ تجاری به تعویق انداخته ‌است. همزمان، ریسک رکود در بریتانیا و آلمان هم رو به افزایش است.

ولی هفته پیش، آقای ترامپ  پیش‌بینی‌های منفی درباره اقتصاد را رد کرد و در عوض، از سلامت اقتصاد آمریکا سخن گفت.

او روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «رسانه‌های منتشر کننده اخبار کذب، همه تلاش خود را می‌کنند تا اقتصاد دچار رکود شود، چون خیال می‌کنند این وضع برای انتخاب مجدد من بد خواهد بود. مشکل آنها این است که اقتصاد ما بی‌نهایت قوی است و به‌زودی در یک جنگ تجاری بزرگ برنده خواهیم شد، و همه این را می‌دانند، از جمله چین!»

همان روز در میتینگی در نیوهمپشایر، آقای ترامپ به هوادارنش گفت: «گزینه‌ای غیر از رای دادن به من ندارید، چون بیمه بازنشستگی و همه چیزتان به باد خواهد رفت. چه از من خوشتان بیاید چه نه، باید به من رای بدهید».

در این حال، بسیاری اقتصاددان‌ها بیم دارند که اقتصاد آمریکا هم‌اکنون نیز در مسیر رکود باشد.

اسکات اندرسن، اقتصاددان ارشد در بانک وست گفت: «به نظرم در مسیر رکودیم. به طور مستمر به سمت این نتیجه گریزناپذیر می‌رویم و نگرانی از جنگ تجاری اندک اندک روی فضای بازار تاثیر می‌گذارد».

برای روسای جمهور پیشین آمریکا، انتخاب مجدد در بحبوحه افت اقتصادی همیشه مشکلی عمده بوده‌ است. هم جیمی  کارتر در سال ۱۹۸۰ و هم جرج اچ‌دبلیو بوش در سال ۱۹۹۲ در میانه رکود اقتصادی، در انتخابات شکست خوردند.

تنها رئیس جمهوری که از زمان جنگ داخلی آمریکا در زمان رکود دوباره انتخاب شد، ویلیام مک‌کینلی در سال ۱۹۰۰ بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد