روز دوم نشست دوحه؛ ادامه گفت‌وگوی طالبان و دولت پشت درهای بسته

جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها منتشر نشده است

نمایندگان دو طرف درگیر جنگ بر راه‌حل سیاسی و توافق صلح تاکید کرده‌اند - وزارت صلح

دیدار نمایندگان ارشد سیاسی و دولتی افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در دوحه وارد دومین روز شده است و این در حالی است که جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

این نشست در رده فرد دوم نظام جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به ریاست عبدالله عبدالله و عبدالغنی برادر برگزار شده است.

انتظار می‌رود آتش‌بس، آزادی زندانیان و تعدیل قانونی اساسی برای جلب مشارکت طالبان در قدرت از محوری‌ترین موضوعات مورد بحث باشد.

ژان آرنو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا و قحطانی، فرستاده ویژه دولت قطر در امور افغانستان نیز به عنوان تسهیل‌کنندگان و میانجی‌ها در دوحه حضور دارند.

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، عطا محمد نور، رهبر حزب جمعیت - شاخه عطا، باتور دوستم، پسر مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، فاطمه گیلانی، رئيس پیشین هلال احمر افغانستان و سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح در میز جمهوریت نشسته‌اند. در طرف مقابل، علاوه بر ملا عبدالغنی برادر، شیخ عبدالحکیم، قاضی‌القضات طالبان، شهاب‌الدین دلاور، سهیل شاهین و تعدادی دیگری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر جا خوش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا اینجا تمام طرف‌ها بر راه‌حل سیاسی و پایان منازعه از راه گفت‌وگو تاکید کرده‌اند.

ملابرادر در مراسم گشایش نشست بین‌الافغانی گفت: «امارت اسلامی انتظار دارد مذاکرات بین‌الافغانی با موفقیت انجام شود. از این رو تیم مذاکراتی نیرومند تشکیل داده است و تیم مذاکراتی شامل مسئولان ارشد امارت اسلامی است. ما نظامی در پرتو دین، عقیده، غرور و منافع ملی می‌خواهیم چون نظامی به عقیده دیگران نه به درد ما خورده و نه به درد خواهد خورد. برای برآورده شدن این هدف، یک نظام اسلامی مستقل، مرکزی و قدرتمند نیاز است. مهم است که از خودخواهی‌ها، منافع و اغراض شخصی عبور شود. افغانستان خانه همه افغان‌ها است و همه افغان‌ها حق زندگی و حق خدمت و مسئولیت دارند. برای رسیدن به این هدف از مسایل فرعی باید گذشت.»

آقای عبدالله هم در این مراسم گفت:‌ «همه می‌دانیم که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های کنونی‌اند. فرقی نمی‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان به گزینه زور متوسل شود یا تحریک طالبان تلاش به پیروزی از طریق خشونت و جنگ کند، بازنده‌ اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان‌اند. باور به راه‌حل نظامی یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جایی نمی‌رسد. فقط سبب ادامه‌ جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌شود. افغانستان هنوز هم به بازسازی و روابط سازنده به منطقه و جهان نیاز دارد. اتصال اقتصادی منطقه نیازمند صلح و ثبات در افغانستان است.»

این نشست در خوشبینانه‌ترین حالت به برقراری آتش‌بس در جریان عید قربان و توافق سیاسی منجر خواهد شد یا به عدم توافق و ادامه بن‌بست سیاسی و امنیتی خواهد انجامید.

بیشتر از جهان