دو قلاده پلنگ نایاب به باغ‌وحش کابل تحویل داده شد

این پلنگ‌‌‌ها پیش‌تر در خانه یکی از افراد بانفوذ محلی نگهداری می‌شد

دو قلاده پلنگ نایاب به باغ وحش کابل تحویل داده شد‌ـ شهرداری کابل 

زلمی طوفان، رئیس شورای مردمی و اجتماعی مردم کابل، دو قلاده پلنگ نایاب را که سال‌ها می‌شد در خانه‌ شخصی‌اش نگهداری می‌کرد به باغ‌وحش کابل تحویل داد. 

آقای طوفان دو پلنگ نایاب را چند سال پیش وقتی بسیار کوچک بودند، از دوستانش هدیه گرفته بود وآنها را تا روزی که به باغ‌وحش کابل تسلیم کرد، نزد خود نگهداری می‌‌کرد.

گفته می‌شود این دو پلنگ کوچک و نایاب از جمله حیواناتی در افغانستان به شمار می‌روند که نسل آنان رو به انقراض است. این دو پلنگ زمانی که بسیار کوچک بودند از استان فراه به کابل منتقل شدند و بعدا به آقای طوفان هدیه داده شدند تا در حیاط خانه‌اش از آنان نگهداری کند.

عزیزگل ثاقب، رئیس باغ‌وحش کابل، در مورد این دو پلنگ نایاب و رو به انقراض و اینکه چگونه توانست آنان را از زلمی طوفان بگیرد و به باغ‌وحش ببرد، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طوفان‌صاحب یک مرد کاکه وطن‌دوست است، زمانی‌ که من اهمیت و نابودی نسل این پلنگ‌ها را به او گفتم، حاضر شد که هر دو را به ما بسپارد تا در باغ‌وحش کابل نگهداری کنیم. من از جناب طوفان‌صاحب تشکر می‌کنم و از همه هموطنان عزیزم خواهش دارم که اگر چنین حیواناتی در خانه‌های خود دارند به باغ‌وحش کابل تسلیم کنند تا به گونه بهتر از آنان نگهداری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ثاقب در ادامه افزود: «این دو پلنگ از ۱۴۹ گونه حیوانی در افغانستان به شمار می‌روند که نسل‌ آنان رو به نابودی است. با این دو پلنگ و پلنگ دیگری که چندی پیش از استان لغمان آوردیم، مجموعا در باغ‌وحش کابل سه پلنگ داریم. حالا تلاش داریم که از آنان بچه بگیریم تا نسل آنان کاملا نابود نشود. ما به‌زودی برای نسل‌گیری از پلنگ‌هایی که داریم دو پلنگ نر از کشور ازبکستان می‌آوریم و پس از توله‌گیری دوباره در طبیعت رهایشان می‌سازیم.»

او در پایان سخنانش، وضعیت کنونی باغ‌وحش کابل را رضایت‌بخش خواند و تاکید کرد که باغ‌وحش کابل نسبت به سال‌های پیش بسیار تغییر کرده است و حیوانات بیشتری دارد و در روزهای هفته، تا ۱۰۰۰ بازدیدکننده و در روزهای تعطیل، تا ۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد که این خود نشان می‌دهد باغ‌وحش کابل در وضعیت خوبی قرار دارد و تلاش می‌‌شود کمبودی‌ها رفع شود.

گفتنی است که باغ‌وحش کابل نیز مانند سایر مکان‌های تاریخی و تفریحی افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی و حضور طالبان در این کشور صدمه زیادی دیده بود، اما پس از باز شدن صفحه تازه در این کشور، این مکان تفریحی نیز بازسازی شد و برای بازدید مردم، حیواناتی حتی از کشورهای خارجی نیز آورده شد. حالا باغ‌وحش کابل نسبت به بیست سال پیش وضعیت خوبی دارد و مردم همه‌روزه برای دیدن حیوانات به آن‌جا می‌روند.

حمید خوگیانی، که بارها برای دیدن حیوانات به باغ‌وحش کابل رفته است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «اول از آقای طوفان به‌خاطر سپردن دو پلنگ نایاب به باغ‌وحش کابل تشکر می‌کنم. دوم باید بگویم که باغ‌وحش کابل نسبت به سال‌های پیش وضعیت خوبی دارد و انواع حیوانات در آن‌جا دیده می‌شود. حالا بر ماست که چگونه از این مکان تفریحی استفاده کنیم و با حیوانات چگونه رفتاری داشته باشیم.» 

بیشتر از جهان