چالش برگزیت هر روز شکلی جدید به خود می‌گیرد

جرمی کوربین سخت سرگرم مبارزه با بوریس جانسون است

Oli SCARFF / AFP

مردم بریتانیا این روزها، در محل کارشان، کوچه و خیابان و فروشگاه و هر جا که یکدیگر را ملاقات می‌کنند از برنامه‌های برگزیت و نگرانی پیش روی کشورشان صحبت می‌کنند. اکثر آنها راه روشن و مشخصی را پیش‌بینی نکرده و بی‌پروا از عواقب برگزیت ابراز نگرانی می‌کنند.

به خصوص بعد از افشای اسناد مربوط به دولت، که به بیرون درز کرده و در مورد خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده است. این اسناد در خصوص مایحتاج اولیه مردم بریتانیا که شامل مواد غذایی، دارو و سوخت است به روشنی اخطار می‌دهد و همچنین پیش‌بینی می‌کند که در بنادر هرج و مرج  پیش می‌آید و مرز ایرلند شمالی به اعتراضات خیابانی کشیده می‌شود.

همه این موارد، از جمله موضوعاتی به شمار می‌رود که بریتانیا برای چند دهه با آن درگیر بوده است. از اغتشاشات و بمب گذاری‌های ارتش آزادی بخش ایرلند شمالی گرفته تا کمبود نیازهای اولیه مردم این کشور، که همگی به مرور و با پیوستن‌ به اتحادیه اروپا مرتفع شده است.

بنابراین واکنش مردم به  اخبار درز کرده، عکس‌العملی طبیعی است که آنها را به یاد مشکلات سابق این کشور می‌اندازد.

هر چند مایکل گوو، یکی از اعضای کابینه آقای بوریس جانسون که مسئولیت انجام برگزیت بدون توافق را برعهده دارد، به موضوع این گزارش‌ها اشاره کرده که متن این گزارش جدید نیست و مربوط به زمان دولت قبلی می‌شود. در حال حاضر دولت، تمهیدات لازم و جدیدی را برای مقابله با دوران پسا برگزیت سنجیده است، ولو اینکه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا صورت بگیرد. او در ادامه گفته است که برنامه‌های برگزیت با آمدن بوریس جانسون شتاب بیشتری گرفته است.

بوریس جانسون نیز از همان ابتدای کار به عنوان نخست وزیر، تاکید می‌کند که بریتانیا در تاریخ ۳۱‌ام اکتبر، چه با توافق و چه بدون آن، از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد. او در آخرین اظهار نظر گفته که برنامه‌ی جدیدی را به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد و امید زیادی دارد که آنها با این توافق جدید موافقت کنند. او اطمینان داده است که بریتانیا با خروج بدون توافق هم با مشکل جدی روبرو نخواهد شد.

بوریس جانسون، در توافق جدید، قصد دارد در مورد مرز ایرلند شمالی با اتحادیه اروپا به توافق جدیدی دست پیدا کند. هر چند تا کنون اعضای اتحادیه اروپا  به صراحت امکان هر تغییری را در توافق‌نامه، رد کرده‌اند.

از طرف دیگر، جرمی کوربین به عنوان رهبر حزب مخالف دولت، حزب کارگر، این روزها به شدت مشغول مبارزه علیه بوریس جانسون است. هفته گذشته او به رهبران احزاب دیگر و برخی اعضای حزب محافظ کار که مخالف خروج بدون توافق برگزیت هستند نامه‌ای نوشت. او در این نامه خواستار همکاری بیشتر آنها در خصوص رای عدم اعتماد به بوریس جانسون و دولت او شده است. موضوعی که اگر جرمی کوربین در آن موفق شود، منجر به تشکیل دولت موقت به رهبری خود او خواهد شد. البته او تاکید کرده است که نمی‌خواهد برای مدت طولانی نخست وزیر باقی بماند و هدف او تشکیل دولت موقت و درخواست برای یک همه پرسی دیگر برای خروج و یا ماندن بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

پس از اعلام نتایج همه پرسی برگزیت و پیروز شدن طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مردم بارها راه‌پیمایی‌هایی را ترتیب داده‌ و خواستار برگزاری مجدد همه پرسی در این زمینه شده‌اند.

بسیاری که در دور قبل طرفدار برگزیت بودند، اعلام کردند که نظرشان تغییر کرده است و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد با آنچه در موردش تبلیغ می‌شده بسیار متفاوت است. در این شرایط آنها مایل به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نیستند.

به طور یقین گزارش‌هایی از این دست که افشا شده نیز تاثیر زیادی بر روی افکارعمومی این کشور می‌گذارد و هر لحظه بر ابهامات برگزیت اضافه می‌کند.

 در روزهای آینده با توجه به دیدار بوریس جانسون با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در اجلاس گروه ۷، باید منتظر اخبار بیشتری در زمینه توافق پیشنهادی بریتانیا به آنها بود.

بیشتر از جهان