ربودن و شکنجه دختر سفیر افغانستان در پاکستان واکنش‌برانگیز شد

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرده است که عاملان این حادثه باید هرچه زوتر دستگیر شوند

سفیر افغانستان در پاکستان تایید کرده که دخترش ربوده و شکنجه شده است -@NajibAlikhil

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان، ابتدا ربوده شده و سپس مورد ضرب‌وجرح شدید قرار گرفته است.

.وزارت خارجه افغانستان روز گذشته، شنبه ۲۶ تیرماه تایید کرد که بانو علی‌خیل، روز جمعه، ۲۵ تیر، هنگامی که از بازار به طرف خانه برمی‌گشت، در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، ربوده شده و پس از چند ساعت، در حالی که مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودُ پیدا شد و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت.  

وزارت خارجه افغانستان با محکوم کردن این حادثه از حکومت پاکستان خواست عاملان این قضیه را هرچه زودتر شناسایی و مجازات کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان که هم‌اکنون سرگرم مذاکره با طالبان در دوحه است، ربودن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان را با شدیدترین لحن محکوم کرد و گفت که این حادثه‌ بسیار تکان‌دهنده است.

آقای عبدالله گفت: «تامین امنیت دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنان بر اساس کنوانسیون‌ها و میثاق‌های بین‌المللی، وظیفه دولت‌های میزبان است. در شرایط حساس کنونی، چنین رویدادهایی به مغشوش‌سازی اذهان عمومی می‌انجامد.»

رئیس شورای مصالحه ملی این کشور از دولت پاکستان خواست تا هرچه سریع‌تر عاملان این اتفاق را شناسایی کند و آنان را به دست قانون بسپارد و نیز این کشور به تامین امنیت دیپلمات‌های افغان و خانواده‌های‌شان توجه بیشتری داشته باشد.

محمد عمر داوودزی، نماینده ویژه دولت افغانستان برای پاکستان نیز درمورد این اتفاق واکنش نشان داد و از حکومت پاکستان خواست که هرچه زوتر عاملان ربودن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را دستگیر کرده و به دست قانون بسپارد. 

حمدالله فاروقی، آگاه سیاسی افغان نیز از دولت پاکستان به دلیل بی‌توجهی درباره خانواده‌های‌ دیپلمات‌های افغان در اسلام‌آباد انتقاد کرد و گفت: «اختطاف (ربودن) دختر نماینده یک کشور در کشور میزبان، بسیار ناجوانمردانه و تکان‌دهنده است. دولت میزبان نباید اینقدر غافل و بی‌توجه باشد. متاسفانه برداشت من این است که روابط خوبی با پاکستان نداریم و این کشور با هر ترفندی که ممکن باشد، به ما فشار می‌آورد. دولت ما نباید در برابر این قضیه خاموش باشد و فراموش کند. این حرکت بزدلانه صدمه بدی به دولت افغانستان و ملت ما وارد کرده که باید پرسیده شود.»

در همین حال، خبرهایی در رسانه‌های پاکستانی منتشر شده که نشان می‌دهد عمران خان، نخست‌وزیر این کشور پس از آگاهی از این قضیه به وزیر کشورش ۴۸ ساعت مهلت داده است که عاملان ربودن سلسله علی‌خیل را باداشت کند، اما تاکنون از بازداشت هیچ فردی در این رابطه خبری منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر پاکستان در کابل نیز گفته است که بر اساس هدایت نخست‌‌وزیر این کشور برای بررسی دقیق و دستگیری افرادی که دختر سفیر افغانستان را ربودند تلاش می‌کند.

در همین حال، امروز (یکشنبه، ۲۷ تیر)، شماری از کابل نشینان جلو سفارت پاکستان در کابل در اعتراض به ربودن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، جمع شدند. معترضان از دولت پاکستان خواستند که امنیت دیپلمات‌های افغان و خانواده‌هایشان را برقرار کند و اگر توانایی تامین امنیت آنان را ندارد اعلام کند تا این دیپلمات‌ها به کشورشان بازگردند.

معترضان در این گردهمایی همچنین از پاکستان خواستند تا دست از حمایت طالبان بردارد و نیز در امورات داخلی افغانستان مداخله نداشته باشد.

بیش از بیست سال است که دولت افغانستان با دولت پاکستان روابط چندان خوبی ندارد. دولت‌مردان افغان بارها حکومت پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان و شعله‌ور ساختن جنگ در افغانستان متهم کرده‌اند و بارها گفته‌اند که پاکستان طرفدار صلح، ثبات و آرامش در افغانستان نیست و با انجام فعالیت‌های تخریب‌کننده در پی تیره‌سازی روابط میان دو کشور است. پاکستان اما هرگز چنین اتهام‌هایی را نپذیرفته است.

روبودن سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در حالی اتفاق افتاد که اتهام‌هایی علیه پاکستان مبنی بر حمایت از طالبان از سوی دولت‌مردان افغان افزایش یافته است.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که به تازگی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی، به ازبکستان رفته است، به روشنی از پاکستان انتقاد کرد و گفت این کشور حامی طالبان است و این گروه را برای جنگ در افغانستان تمویل و تجهیز می‌کند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز پس از آنکه طالبان گذرگاه مرزی سپین بولدگ را در نزدیکی مرز پاکستان ساقط کرد و دولت افغانستان برای بازپس‌گرفتن آن اقدام کرد از هشدار پاکستان خبر داد و گفت: «اردوی پاکستان رسما به افغانستان خبر داده است که هرگونه تلاش نظامی افغانستان برای تسخیر مجدد بندر سپین بولدک با واکنش نیروی هوایی این کشور همراه خواهد بود.»

هرچند دولت‌مردان پاکستان سخنان آقای غنی در مورد حمایت، تمویل، تجیهز و فرستادن جنگجویان طالب برای جنگ در افغانستان و نیز اتهام‌های آقای صالح را رد کردند اما در ظاهر روابط میان دو کشور در ماه‌های گذشته بسیار تیره شده است تا جایی که روز گذشته (شنبه) وزارت خارجه افغانستان، سفیر این کشور را در کابل احضار کرد.

دولت‌مردان افغان و آگاهان سیاسی این کشور، پاکستان را اصلی‌ترین عامل جنگ در افغانستان می‌دانند و تاکید دارند اگر اسلام‌آباد دست از حمایت طالبان بردارد به زودی جنگ در افغانستان پایان می‌یابد و این کشور صاحب صلح و ثبات می‌شود، سخنانی که پاکستان آن را تنها توطئه‌ای علیه اسلام‌آباد می‌داند. 

بیشتر از جهان