پیام عید رهبر طالبان: از توافق سیاسی جدا حمایت می‌کنم

رهبر طالبان همچنین می‌گوید خواهان روابط خوب و نیرومند با آمریکا است

رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید قربان از توافق سیاسی «جدا حمایت» کرد - تلویزیون ۱

ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، در پیامی به مناسبت عید قربان می‌گوید که از توافق سیاسی برای پایان منازعه افغانستان پشتیبانی می‌کند. این موضع‌گیری در اوج حملات و پیشروی شورشیان طالبان در افغانستان و در جریان مذاکرات دو روزه بین‌الافغانی صلح در دوحه قطر اعلام می‌شود.

رهبر طالبان در بیانیه‌ای که امروز، یکشنبه ۱۸ ژوئیه، و ساعتی پیش از مکان نامعلومی منتشر شده است، می‌گوید: «امارت اسلامی با همه پیروزی‌ها و پیشروی‌های نظامی، حامی جدی راه‌حل سیاسی معضل کشور است. هر فرصتی که سبب قیام نظام اسلامی و آمدن صلح و امنیت در کشور شود، امارت اسلامی انشاءالله تعالی از آن حتما استفاده خواهد کرد.»

رهبر طالبان از تمام جهت‌های درگیر جنگ می‌خواهد که با هیچکسی دشمنی نکنند اما تاکید می‌کند‌: «آغوش ما به روی آن‌ها باز است، خواست‌های مشروع را می‌پذیریم و برای بازسازی کشور از استعدادهای آن‌ها استفاده سالم خواهد شد.» اما او هیچ اشاره‌ای به آتش‌بس که خواست میلیون‌ها افغان است، نکرده است. آتش‌بس در صدر موضوعات مورد بحث هیئت مذاکره‌کننده افغانستان با طالبان قرار دارد. 

رهبر طالبان همواره پیش از اعیاد اسلامی پیام‌های عیدی می‌فرستد و اغلب جنگجویانش را به ادامه نبرد مسلحانه تشویق می‌کند. هرچند روح این پیام صلح‌طلبانه است اما روشن است که ملا هبت‌الله آخوندزاده از موضع بالا سخن می‌گوید.

ملا هبت‌الله آخوندزاده به خروج تقریبا تمام نیروهای خارجی از افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «پس از خروج همه نیروهای خارجی از کشور، ما به شمول آمریکا (همراه با آمریکا) با تمام جهان بر مبنای تعامل متقابل و در چارچوب تعهدات؛ خواهان روابط خوب و قوی دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی هستیم و این را در خیر همه جهت‌ها می‌دانیم.»

تمام نیروهای آمریکایی تا اول اوت سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، رهبر طالبان از این فرصت استفاده می‌کند که به همسایه‌های افغانستان نیز اطمینان دهد: «به کشورهای جهان اطمینان می‌دهیم که افغانستان به هیچکسی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از خاک ما، امنیت کشورهای دیگر را با تهدید مواجه بسازد. همچنین از سایر کشورها می‌خواهیم در امور داخلی ما هیچ‌گونه مداخله‌ای نداشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «به تمام دیپلمات‌های خارجی، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، موسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچ مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید، بلکه همه سعی و توان خود را برای حفاظت و مصونیت آن‌ها به خرج می‌دهیم. حضور آن‌ها نیاز کشور ماست که نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌ها کارهایشان را با اطمینان به پیش ببرند و از پیشروی و حاکمیت مجاهدین هیچ هراسی احساس نکنند.»

رهبر طالبان در سه جای این بیانیه از زنان نام برده است که دو مورد آن درباره حمایت از بیوه‌زنان است و در مورد آخر می‌گوید: «در عرصه حقوق شهروندان، امارت اسلامی به حقوق حقه‌ افغان‌ها متعهد است. زیرا اسلام ما را به دادن و نگه‌داشتن حقوق همه مردم امر کرده است. همچنین برای زنان در چوکات (چارچوب) شریعت مطهره محیط مناسب تعلیمی مهیا می‌شود و امارت اسلامی در این مورد توجه خاصی خواهد کرد.» اما او حتی در این پیام به کار و فعالیت سیاسی و مدنی زنان که در این دو دهه پیشرفت چشمگیری داشته است، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

اما روی‌هم‌رفته، چنین موضع‌گیری می‌تواند به ادامه گفت‌وگوها بین هیئت بلندپایه دولت و گروه طالبان که روز گذشته (شنبه) در دوحه شروع شد، کمک کند. هرچند طالبان توافق سیاسی بر مبنای شرایط و اولولیت‌های خود می‌خواهد اما ادامه گفت‌وگوها شاید به تفاهم سیاسی منجر شود.

بیشتر از جهان