گونه بتا سویه جدید ویروس کرونا چیست؟

سازمان جهانی بهداشت از این گونه ابراز نگرانی کرده است

سویه بتا هم مثل سویه‌های آلفا، گاما، و دلتا، هم واگیردارتر و مضرتر از ویروس اصلی کووید-۱۹ است، و هم مقاومت آن در مقابل واکسن بیشتر است- ADITYA AJI / AFP

سویه بتای ویروس کووید-۱۹ اولین بار سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن به بعد در بیش از۱۲۰ کشور پیدا شده است. 

آن‌چه خطر این ویروس برای بریتانیا دانسته می‌شود حالا باعث شده است که دولت تصمیم بگیرد در پیوند با افرادی که از فرانسه می‌آیند، قوانین مسافرت در چهارچوب مقررات کرونا پابرجا بماند. 

از ۱۹ ژوئیه که «روز آزادی» نام گرفته بود، شهروندان بزرگسالی که دو  دوز واکسن زده‌اند و از کشورهای «فهرست زرد» وارد انگلستان و ولز می‌شوند، نیاز به قرنطینه ۱۰ روزه و انجام آزمایش در حین این مدتندارند. 

اما روز جمعه اعلام شد که این تغییر قانون در مورد مسافریای که از فرانسه می‌آیند، کاربست ندارد. 

فرانسه حالا وارد رده جدیدی به نام کشورهای «زرد ویژه» شده است. دولت بریتانیا می‌گوید علت این تصمیم، «پایداری» موارد گونه بتا در آن کشور است. 

در مقابل، از دولت انتقاد می‌شود که قوانین «گیج‌کننده‌ای» اعمال می‌کند که بنیان‌شان داده‌هایی است که نشان می‌دهد خطر پخش موارد سویه بتا در بریتانیا از جانب مسافران از سرزمین اصلی فرانسه، بیش ازمسافران سایر کشورها نیست.

چرا این سویه مایه نگرانی دولت بریتانیا شده است؟

این سویه که بی.۱.۳۵۱ نیز نامیده می‌شود، از سوی سازمان جهانی بهداشت «مایه نگرانی» اعلام شده است. 

این سویه هم مثل سویه‌های آلفا، گاما، و دلتا، هم واگیردارتر و مضرتر از ویروس اصلی کووید-۱۹ است، و هم مقاومت آن در مقابل واکسن بیشتر است.

دولت بریتانیا نگران است که مسافرانی از که فرانسه می‌آیند، شاید باعث پخش و شیوع بیشتر این گونه شوند.

پروفسور جان ادموندز، دانشمند مشاور دولت، روز شنبه هشدار داد که سویه بتا «خطری» برای بریتانیا استو شواهد نشان می‌دهد که شاید بتواند از واکسن هم تاثیر نگیرد.

او به برنامه «تودِی» رادیو چهار بی بی سی گفت: «سویه بتا همیشه منشا خطر بوده است.»

او افزود: «میزان واگیرداری آن احتمالا از سویه دلتا که در حال حاضر در بریتانیا پخش می‌شود، کم‌تر است، اما نقطه قوت آن این است که مقاومتش در برابر واکسن بیشتر است.»

سویه بتا چقدر در فرانسه رواج دارد؟

دکتر ورونیک تریله-لنوآ، پزشک و نماینده فرانسه در مجلس اروپا، به برنامه «تودی» بی بی سی گفت که این سویه تنها در جزیره رئونیونِ فرانسه در اقیانوس هند، جای نگرانی است.

او گفت: «این سویه اصلا در فرانسه، یعنی سرزمین اصلی فرانسه، وجود ندارد.»

تارنمای خبری «ده لوکال» در فرانسه نیز گزارش داد که سویه بتا «تنها شامل شمار کوچکی از موارد فرانسه می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای خبری انگلیسی‌زبانِ فرانسوی، «کانکشن»، با اشاره به داده‌های بهداشت عمومی در فرانسه، گفتکه سویه بتا شامل تمامی موارد کووید-۱۹ در رئونیون می‌شود.

اداره بهداشت ملی فرانسه روز ۸ ژوئیه گزارش داد که میزان شیوع این سویه در سرزمین اصلی فرانسه در اروپا پایین است و طبق آمار نرم‌افزار «تو آنتی کویدِ» دولت فرانسه، درصد موارد بتا در هفته‌های گذشته کاهش یافته است.

طبق مرکز داده‌های «اپن سورس» جهانیِ «گیسید»، در دوره چهار هفته‌ای منتهی به یکم ژوئیه، حدود ۳.۴درصد موارد ثبت‌شده در فرانسه متعلق به گونه بتا بوده‌اند.

در این داده‌ها می‌بینیم که در طول آن چهار هفته ۸۸ مورد جدید گونه بتا در فرانسه پیدا شد که تعداد کل آن موارد را به ۲۱۳۵ می‌رساند.

بریتانیا در این دوره چهار مورد جدید پیدا کرد که تعداد کل موارد (ابتلا به سویه بتا) را به ۸۱۲ رساند. آلمان هم ۲۱۹۷ مورد از این سویه را داشته است. 

واکنش به قانون دولت بریتانیا چه بوده است؟

الکس میکراس، تحلیل‌گر هوانوردی، روز جمعه در برنامه «نیوزنایت» بی بی سی دولت را متهم کرد که «همین‌طور ناگهانی قانون وضع می‌کند.»

نیک توماس سایموندز، وزیر کشور دولت سایه، گفت: «وزرا هر طور دوست دارند، یک‌شبه قانون وضع می‌کنند و آشوب ایجاد می‌کنند.»

جورجینا توماس، پرستار واکسینه‌شده‌ای که برای دیدار والدینش به فرانسه رفته بود، به آژانس خبری «پی‌ای» گفت: «رویکرد ناپایدار دولت مرا آزرده‌خاطر کرده است. به نظرم هیچ منطقی در آن نیست.»

او افزود: «اگر قرنطینه ضروری است، عیب ندارد، اما من مطمئنم وقتی به بریتانیا برگردم با خطر بیشتری مواجه هستم.»

گرنت شپز، وزیر ترابری، از رویکرد دولت دفاع کرد و گفت به بازگشایی امن و امانِ مسافرت بین‌المللی متعهد است، اما بهداشت عمومی برایش اولویت دارد.

© The Independent