وکیل بابک زنجانی: موکلم همکاری قابل‌توجهی کرده و قطعا عفو می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور گفته بود که حکم اعدام زنجانی قطعی است ولی ممکن است که او عفو شود

بابک زنجانی از سال ۱۳۹۲ در زندان است- میزان

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی گفت که حکم اعدام موکلش مشروط به پرداخت بدهی هایش به وزارت نفت است و او همه همکاری های لازم را در این زمینه انجام داده است.

روز جمعه، رئیس دیوان عالی کشور گفته بود که حکم اعدام زنجانی قطعی است: «بایدحکم اجراشود زیراحکم اعدام قطعی شده است ولی مسایلی هست که باید مصالح کشور را در نظر بگیریم. بازگشت اموال بیت المال اولویت دارد زیرا بعد از اعدام دست ما از خیلی چیزها کوتاه می شود.»

او گفته بود که تعلل در اجرای حکم اعدام برای آن است که اطلاعات لازم از بابک زنجانی به دست بیاید: «دیوان عالی کشور رای را صادر کرده است ولی شرایطی هست که  طرف باید اطلاعاتی را بدهد و اموالی را حیف و میل کرده و حسابهایی هست که باید آنها شناسایی شود تا بعد از آن حکم  اجرا شود.»

رئیس دیوان عالی کشور البته گفته بود که اگر بابک زنجانی همکاری کند ممکن است عفو شود.

در واکنش به این سخنان، وکیل زنجانی گفت که در حکم قطعی دیوان آمده است که اعدام مشروط است و اگر موکلش بدهی خود را تسویه کند، عفو می‌شود: «بر اساس دادنامه قطعی صادره از دیوان عالی کشور، چنانچه موکل وجوه مربوطه را مسترد و مطالبات شرکت نفت را پرداخت کند، از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی که به عفو و بخشودگی اشعار دارد، بهره‌مند خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوهپایه‌زاده گفت که موکلش در سال‌های گذشته همکاری قابل توجهی انجام داده و باید مشمول عفو شود: «موکلم اقدامات قابل توجهی را انجام داده که اولاً طی وکالت رسمی بلاعزل تفویضی، تمامی اموال و دارایی خود را در ایران به شرکت نفت ملی جمهوری اسلامی منتقل کرده است. ثانیاً اقدامات مناسب و همکاری مؤثر و قابل توجهی در جهت انتقال اموال و وجوه خارج از کشور خودش انجام داده که مسئولان ذیربط از کم و کیف آن مطلع هستند.»

بنابراین از آنجایی که دادنامه صادره صراحت در این موضوع دارد و عاری از هرگونه شک و شبهه است، با توجه به اقدامات انجام شده چنانچه وجوه مربوطه مسترد شود، قطعاً موکل مشمول عفو و بخشودگی خواهد شد و درواقع همه باید در مقابل قانون و آرای قطعی مراجع ذی‌صلاح تمکین کنند.»

بابک زنجانی یکی از بدهکاران بزرگ و متهمان به فساد اقتصادی است. او در دی ماه ۱۳۹۲ دستگیر شد و سه سال بعد حکم اعدام او در دیوان عالی کشور قطعیت یافت. بابک زنجانی در شبکه‌ای پرنفوذ از مقام‌های جمهوری اسلامی فعالیت داشت که کار فروش نفت و دلالی ارزی را با هدف دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دادند.