غنی از مردم خواست داعشی‌ها را معرفی کنند

داعش مسئولیت انفجار یکشنبه در جشن عروسی را بر عهده گرفت

صدای افغان

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان، در مراسم صدمین سالگرد استرداد و استقلال این کشور که در قصر دارالامان، شرکت کرده بود گفت، من امروز با شهروندان غم‌دیده این کشور در گلیم غم نشسته‌ام و تعهد می‎‌کنم که گروه داعش و سایر گروه‌های تروریستی را از خاک افغانستان، ریشه کن و نابود می‌کنم. همچنین کسانی را که از این گروه‌های تروریستی دفاع و حمایت می‌کنند، نیز به غم می‌نشانم. غنی، از شهروندان افغانستان خواست، افرادی را که افکار داعشی دارند، معرفی کنند تا به جزای اعمال‌شان برسند.

آقای غنی، گفت:«این گروه مورد ترحم قرار نمی‌گیرند و مبارزه ما با جدیت زیاد علیه این گروه (داعش) جریان دارد».

رئیس جمهور غنی، گفت، گروه داعش، می‌خواهد که پرچم سه رنگ افغانستان را به رنگ سیاه، تبدیل کند اما نیروهای امنیتی و دفاعی‌تان اجازه نخواهند داد و با تمام قوا، از بیرق سه رنگ این کشور دفاع می‌کنند.

واکنش تند رئیس جمهور افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که نیمه شب ۲۷ مرداد، یک فرد انتحاری داخل یک سالن عروسی در شهر کابل شد و خود را منفجر کرد که در نتیجه این انفجار ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شدند. همه قربانیان این حمله تروریستی را زنان، کودکان و شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. چند ساعت پس از وقوع این انفجار، گروه داعش با انتشار اعلامیه و پخش تصویر حمله کننده، مسئولیت این حادثه را به‌عهده گرفت. اعلامیه گروه داعش، خشم رئیس جمهور غنی را برانگیخت و در مقابل از خود واکنش نشان داد و نسبت به نابودی این گروه تاکید کرد.

رئیس جمهور غنی، گفت:« ما انتقام این حمله را که علیه محفل شادی هم‌وطنان عزیز ما انجام شده است می‌گیریم».

آقای غنی، همچنین گروه طالبان را مسئول این گونه حملات و حشیانه در افغانستان خواند و گفت، این گروه (طالبان) بنیان‌گذار و مسئول کشتارهای بی‌رحمانه و حمله‌های هراس‌افکنانه در افغانستان بوده و هستند، چون طالبان در گذشته نیز به مساجد و مدارس، حمله‌های تروریستی کرده و مسئولیت آن را نیز به‌عهده گرفته‌اند.

اما ذبیع الله مجاهد، چند ساعت، پس از و واکنش‌های شهروندان و بازماندگان قربانیان این حادثه در یک پیام توئیتری این حمله را محکوم کرد و گفت، این یک حمله و حشیانه و قتل عمدی بوده و هدف قرار دادن زنان و اطفال هیچ توجیه و مجوزی ندارد.

ظاهرشاه نادری، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید:« طالبان هر قدر تلاش کنند که پس از این گونه حمله‌های وحشیانه و غیر انسانی، خود را نزد شهروندان افغانستان و بازماندگان قربانیان معصوم و بی‌گنا جلوه دهند، کور خوانده‌اند. بیست سال است‌که این گروه شهروندان افغانستان را به نام‌های مختلف، حتی به نام‌ دین و مذهب سلاخی می‌کنند. طالبان پس از هر حمله تروریستی‌شان تماشا می‌کنند که هرگاه جنایت‌شان واکنش‌های جدی جهانی را در پی‌داشت فرار می‌کنند و مسئولیت را به دوش نمی‌گیرند؛ در حالی که همه می‌دانند که این حملات را چه کسانی انجام می‌دهند».

تاج محمد امیری، دانشجو می‌گوید:« برای ما جالب است، رئیس جمهور غنی، می‌داند که این حملات را چه کسانی انجام می‌دهند و از کجا رهبری می‌شود. اما باز هم مسئولیت را به دوش شهروندان بی‌دفاع و دست خالی افغانستان می‌اندازد که شما داعشی‌‌ها را افشا کنید. هم اکنون زندان‌های افغانستان پر از این افراد تروریست است و برای مجازات‌شان امضای رئیس جمهور نیاز است. اما امضاء نمی‌کند و حتا به بهانه‌های مختلف، صدها تن از اعضای این گروه‌های تروریستی را آزاد کرد و می‌کند».

تاکید رئیس جمهور افغانستان، برای نابودی و افشای لانه‌ها و اعضای گروه داعش، در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان افغانستان، تحلیلگران سیاسی و تعدادی زیادی از مقامات حکومتی، حضور حقیقی داعش را در افغانستان تبلیغی بیش نمی‌دانند. آنها می‌گویند که طالبان با بیرق سفید و گاهی سیاه، از حکومت‌های افغانستان امتیاز گرفته و شهروندان این کشور را قربانی می‌کنند.

بیشتر از