تشنگی در شادگان؛ یک معترض کشته شد

اهالی عرب زبان حمیدیه حکومت را به تلاش برای کوچاندن مردم از مناطقشان و پاک‌سازی نژادی متهم کردند

نیروهای امنیتی مصطفی نعیماوی را به ضرب گلوله کشتند - عکس از twitter:@HajizadehMoloud

در پی ادامه تظاهرات در اعتراض به کم‌آبی در خوزستان، مصطفی نعیماوی، یکی از اهالی شادگان با شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان کشته شد.

خوزستان این روزها به دلیل گرمای طاقت‌فرسا، قطعی برق و حالا قطعی آب در شرایط وخیمی به سر می‌برد و آب به کالایی گران‌بها در این منطقه تبدیل شده است. طی چند روز اخیر در شهرهای مختلف این استان تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به مدیریت آب و کم‌آبی برگزار شده است.

بر اساس گزارش افراد محلی، شب گذشته مصطفی نعیماوی، جوان ۳۰ ساله اهل شادگان که به کمبود آب اعتراض داشت و در کنار سایر مردم در خیابان حاضر شده بود، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.

 در نهایت سرپرست فرمانداری شادگان این خبر را تأیید کرد اما به جای اشاره به نحوه کشته‌شدن او، مسئولیت این قتل را با افراد «اغتشاشگر» عنوان کرد.

امید صبری‌پور در گفتگو با ایسنا مدعی شد که در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر به سمت مأموران نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود، اصابت و منجر به مرگ آن شد.

این درحالی است که افراد حاضر در محل می‌گویند که شلیک از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

پیش‌تر نیز، وب‌سایت هرانا از بازداشت یک شهروند معترض در جریان تجمع پنجشنبه‌شب در اهواز به‌دست نیروهای امنیتی خبر داده است، اما گزارش بیشتری درمورد دستگیری‌های احتمالی در شهرهای دیگر منتشر نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم معترض در شهرهای اهواز، سوسنگرد، کوت عبدالله و شادگان، هویزه و ابوحمیظه دست به تجمع اعتراضی زدند. بسیاری از شعارهای شهروندان معترض در این تجمع‌ها به زبان عربی بود و ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «رودخانه تشنه است، آبش را می‌خواهد»، «هور ما کو»، «آب ما کو»، «جان و خونمان فدای کارون»، «جان و خونمان فدای اهواز»، «تشنه‌ام، آب حق من است».

همچنین، اهالی عرب زبان حمیدیه با فریاد «کلا، کلا، للتهجیر» (نه به کوچ اجباری)، حکومت را به تلاش برای کوچاندن مردم از مناطقشان و پاک‌سازی نژادی متهم کردند.

آنها می‌گویند که مدیریت بد مسئولان باعث شده تا نه‌تنها کشاورزی در این استان نابود شود، بلکه طی این مدت بسیاری از احشام و دام‌ها نیز به دلیل تشنگی تلف شوند. موضوعی که برای مردم روستایی و فقیر این استان خسارت بسیار سنگینی است.

علی‌رغم انتشار ویدئوهای متعدد از اعتراضات و تظاهرات اخیر، استاندار خوزستان مدعی شد ویدئوهای منتشر شده از اعتراضات مردمی در استان جعلی است و در این خصوص تجمعی صورت نگرفته است. او در این باره گفت: «برخی به دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می‌کنند مثلاً در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می‌شود.»