طرح سه مرحله‌ای اروپا برای به تاخیر انداختن زمان گریز هسته‌ای ایران

اروپایی‌ها خواستار برچیده شدن سانتریفیوژهای پیشرفته و نگهداری آنها در یک انبار مهر و موم شده هستند

پیشروی‌های ایران در حوزه غنی‌سازی اورانیوم در تناقض با تعهداتش در برجام، تلاش‌های دولت بایدن در مذاکرات غیر مستقیم با تهران برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق را بیش از پیش پیچیده کرده است- ATTA KENARE / AFP

روزنامه وال استریت ژورنال در یک گزارش تحلیلی درباره پیچیدگی‌های مذاکرات جاری برای احیای برجام و ادامه نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران نوشت، مقام‌های اروپایی یک طرح سه مرحله‌ای به منظور طولانی کردن زمان گریز هسته‌ای، حداقل زمانی که برای ساخت یک بمب اتمی مورد نیاز است، ارائه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه منتشر شده است، اروپایی‌ها خواستار برچیده شدن سانتریفیوژهای پیشرفته و نگهداری آنها در یک انبار مهر و موم شده، برچیدن زیرساخت‌های الکترونیکی که در حال حاضر برای فعالیت این سانتریفیوژها استفاده می‌‌شود، و نیز کاهش ظرفیت تولید سانتریفیوژهای در تاسیسات مونتاژ در ایران هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مذاکره‌کنندگان همچنین به رسیدن به توافق بر سر انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه نزدیک شده بودند. برخی از افراد دخیل در مذاکرات وین، که هویت آنها در این گزارش فاش نشده است، می‌گویند ایران اصرار داشت که نخواهد گذاشت هیچکدام از سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش نابود شود.

در ادامه گزارش گفته شده است نگاه دیپلمات‌های غربی به راهبرد مذاکره با ایران متفاوت است و برخی اعتقاد دارند که تهران می‌خواهد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را احیا کند، اما آن را به تاخیر می‌اندازد، با این باور که اشتیاق دولت جو بایدن برای پرهیز از یک بحران هسته‌ای می‌تواند واشینگتن را وادار به سازش و مصالحه بیشتری کند.

به عقیده نویسنده گزارش، پیشروی‌های ایران در حوزه غنی‌سازی اورانیوم در تناقض با تعهداتش در برجام، تلاش‌های دولت بایدن در مذاکرات غیر مستقیم با تهران برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق را بیش از پیش پیچیده کرده است. دور هفتم این مذاکرات احتمالا پس از آغاز به‌کار دولت جدید ایران برگزار خواهد شد.