احمد توکلی: کارت هوشمند غذا بین مردم توزیع کنید

اکثر مردم زندگی بسیار سختی دارند و دخل‌وخرج چند ده میلیون ایرانی با هم نمی‌خواند

بعضی از کودکان در طول یک هفته به جز نان خالی چیزی برای خوردن ندارند - عکس از وبسایت آخرین خبر

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اقتصادی با ابراهیم رئیسی، با بیان اینکه ۳۰ سال است که هر چه اجرا شده، فقط وضعیت را بدتر کرده است، از او خواست در اولین اقدام کارت هوشمند غذا، دارو و درمان و آموزش بین مردم توزیع کند تا اندکی فشارها از روی مردم کاسته شود.

اقتصاد نیوز در حالی این خبر را منتشر کرده است که فقر و اختلاف طبقاتی زندگی برای بخش وسیعی از جامعه را سخت کرده است.

چندی پیش، دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اختلاف سطح دستمزدها و خط فقر گفت: «اکنون قاطبه مردم ما زندگی بسیار سختی دارند و دخل‌وخرج چند ده میلیون ایرانی با هم نمی‌خواند.»

همچنین، نماینده‌های جامعه کارگری هزینه سبد معیشت یک خانواده چهارنفری را بر اساس ۳۳ قلم کالای ضروری حدود ۱۰ میلیون تومان تخمین زده‌اند. این رقم را بانک مرکزی نیز برای خط فقر اعلام کرده و این در حالی است که حقوق کارگران در بهترین حالت همچنان از چهار میلیون تومان فراتر نمی‌رود و به گفته ناصر چمنی، حقوق آن‌ها هفت میلیون تومان با خط فقر فاصله دارد.

به جز این موارد، وضعیت کودکان و نوجوانان نیز اصلاً خوب نیست. فرشید یزدانی، مدیرعامل سابق انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان از افزایش گرسنه‌خوابی کودکان کار در دوران کرونا خبر داده به‌طوری‌که برخی مادران اعلام کرده‌اند فرزندان آن‌ها در طول یک هفته به جز نان خالی چیزی برای خوردن نداشته‌اند. محرومیت از ادامه تحصیل و قرار گرفتن در معرض خشونت در کنار تحمل ساعات کار طولانی از دیگر پیامدهای کرونا برای کودکان کار بوده و این در حالی است که نهادهای مسئول برنامه مشخصی برای حمایت از این کودکان ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که به نوشته وبسایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، ایران از نظر ظرفیت ها پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، جنگ و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات بوده که با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از ۷ درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار داشته و همچنین چهارمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر سوخت‌های فسیلی، رتبه چهارم در ذخایر نفت، دوم در ذخایر گاز طبیعی و دهمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر سنگ آهن و آمارهای منتشر شده در مورد ذخایر جهانی طلا نشان می دهد ایران بیستمین کشور ثروتمند جهان از این نظر است.

اما طی سه دهه گذشته و در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، وضعیت اقتصادی این کشور به دلیل سو مدیریت، ناکارآمدی و سیاست خارجی ماجراجویانه وخیم شده است. حاکمان ایران به جای اینکه مانند کشورهای دیگر حاشیه خلیج‌فارس، پول حاصل از فروش نفت را سرمایه‌گذاری کنند و با ایجاد روابط حسنه بین‌المللی امکان تجارت و رشد اقتصادی را فراهم کنند، طی این سال‌ها صدها میلیارد دلار را خرج گروه‌های نیابتی برای جنگ در خارج از مرزهای ایران و همچنین هزینه بی‌نتیجه بر روی پروژه هسته‌ای کردند.

در همین زمان کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و... با افزایش شتاب در رشد اقتصادی، امروز در جایگاه مناسبی قرار دارند. با این حال به نظر می‌رسد که مسئولین جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن گذشته، حتی برای آینده نیز برنامه‌ای ندارند.