طالبان به یکی از متحدان چین در آسیای میانه تبدیل می‌شود؟

کشورافغانستان یکی از اجزای اصلی برنامه‌های توسعه بلندمدت منطقه‌ای چین است

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان (نفر سمت چپ)، چین را «دوست» کشور خود خواند که از حضورش در «بازسازی افغانستان» استقبال می‌شود- Dimitar DILKOFF / AFP

سی‌ان‌ان در گزارشی به همکاری احتمالی قریب‌الوقوع طالبان با حزب کمونیست حاکم در چین پرداخته و نوشته است با وجود تفاوت‌های دو طرف شاید چنین رابطه‌ای قابل تصور نباشد، اما در صورت به قدرت رسیدن طالبان، دست‌کم به‌طور موقت برقرار خواهد شد.

درحالی‌که دولت چین بیش از یک میلیون مسلمان را بازداشت و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده، طالبان یکی از تندروترین گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای جهان است. پس از آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، طالبان در این کشور مناطق بیشتری را تحت کنترل خود درآورده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، طالبان چنان به‌سرعت کنترل بخش‌های مختلف کشور را از دست نیروهای امنیتی افغان خارج کرده‌اند که بسیاری را حیرت‌زده کرده و نگرانی‌‌هایی درمورد سقوط کابل و افتادن کنترل کامل کشور به‌دست این گروه، در آینده نزدیک، ایجاد کرده است.

نشانه‌ها نیز حاکی از آن است که طالبان درحال برنامه‌ریزی در این زمینه‌اند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه هنگ‌کنگی «ساوت چاینا مورنینگ‌پست»، چین را «دوست» کشور خود خواند که از حضورش در «بازسازی افغانستان» استقبال می‌شود  و ابراز امیدواری کرد تا گفت‌وگو‌ها در این زمینه هرچه زودتر آغاز شود.      

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: «همکاری دولت چین با طالبان در افغانستان پس از خروج آمریکا، آن اندازه که در نگاه اول بعید به نظر می‌رسد، غیرممکن نیست؛ زیرا افغانستان یکی از اجزای اصلی برنامه‌های توسعه بلندمدت منطقه‌ای چین است.» 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در ماه مه اعلام کرد پکن درحال مذاکره با اسلام‌آباد و کابل برای گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به افغانستان و توسعه شبکه‌های حمل‌و‌نقل و تجارت بین سه کشور است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، دولت چین مشکل جدی با طالبان ندارد و در سپتامبر سال ۲۰۱۹ از حضور نمایندگان این گروه شبه‌نظامی در پکن برای گفت‌وگو با نماینده چین در زمینه «مذاکرات صلح» استقبال کرد. 

طالبان نیز روشن کرده است که قصد دارد از موضوع سرکوب مسلمانان در سین‌کیانگ چین چشم‌پوشی کند. سخنگوی طالبان هفته گذشته در گفت‌گو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال تاکید کرد که این گروه در رابطه با «ادعاهای مربوط به سرکوب اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ چین»، تمایلی به انتقاد از آن کشور را ندارد. او گفت: «ما به موضوع ستم بر مسلمانان اهمیت می‌دهیم، اما در امور داخلی کشور چین دخالت نخواهیم کرد.»

ازسوی دیگر، «گلوبال‌تایمز»، نشریه وابسته به حزب کمونیست چین، رسانه‌های غربی را به تلاش برای تخریب روابط میان پکن و طالبان متهم کرده و در یادداشتی آورده است: «غرب واقعا به حقوق بشری اویغورهای سین‌کیانگ اهمیت نمی‌دهد. تنها امیدوار است که بتواند از این طریق میان پکن و طالبان اختلاف ایجاد کند.»  هم‌زمان، هو شیجین، سردبیر این نشریه دولتی چین، نیز در مطلبی که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، به این موضوع اشاره کرده است که طالبان، چین را «دوست» خود می‌داند. 

مشاهد حسین، سناتور پاکستانی و رئیس موسسه چین- پاکستان (Pakistan-China Institute/ PCI) به سی‌ان‌ان گفت که طالبان درحال حاضر نسبت به دوره پیشین که بر سر قدرت بود، عملگراتر است و این گروه اسلام‌گرا چین را یک کشور «ذی‌نفع معتبر» در افغانستان می‌داند. به گفته او، اگر طالبان در افغانستان قدرت را به‌دست گیرند، به حمایت چین برای بازسازی و ثبات آن کشور نیاز خواهند داشت.

براساس این گزارش، هرگونه وخامت در اوضاع امنیتی افغانستان، نگرانی پکن را درپی خواهد داشت، زیرا آن کشور در طرح «کمربند و جاده» سرمایه‌گذاری سنگینی در آسیای مرکزی کرده است. 

دولت چین تاکنون به‌طور مستقیم اظهارنظری درمورد پیشروی‌های طالبان در افغانستان نکرده است، اما وانگ یی، وزیر خارجه چین، این هفته در سفرش به آسیای میانه، موضوع افغانستان را در گفت‌وگو با همتایان خود در ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان، بررسی می‌کند.