قانون جدید ارمنستان برای مسافران ایرانی 

ابهام درباره واکسیناسیون مسافران به دلیل محدودیت مراکز سیار و تعداد کم واکسن در ارمنستان

مسافران باید در زمان ورود به ارمنستان، نتیجه آزمایش منفی کرونا یا گواهی واکسیناسیون کامل را به همراه داشته باشند - AFP

اطلاعیه جدید وزارت بهداشت ارمنستان که سفارت ایران در ایروان آن را اعلام کرده است، از احتمال تاخیر در واکسیناسیون گردشگران در این کشور به دلیل «محدودیت مراکز سیار و تعداد کم واکسن»، خبر می‌دهد.

بر اساس مقررات جدید ارمنستان، کسانی که قصد دارند به این کشور وارد شوند، باید یا گواهی واکسیناسیون کامل یا نتیجه آزمایش منفی کرونا به همراه داشته باشند. پیش‌تر هم سفارت ارمنستان در ایران اعلام کرده بود که شرط دریافت واکسن، اقامت حداقل ۱۰ روز در این کشور است. 

همه‌گیری کرونا اقتصاد کشورهایی را که به صنعت گردشگری وابستگی زیادی داشتند، با بحران روبه‌رو کرد اما حالا برخی از این کشورها مثل امارات متحده عربی و ارمنستان قصد دارند در قالب ارائه واکسن رایگان به گردشگران بار دیگر رونق اقتصادی را به کشور خود بازگردانند. 

ارمنستان کشوری در همسایگی ایران است که برای ورود به خاک آن به روادید نیازی نیست. از طرفی هزینه‌ سفر به این کشور در مقایسه با سفر به کشوری همچون امارات متحده عربی کمتر است. وضعیت بحرانی واکسیناسیون عمومی در ایران و گران بودن هزینه‌های سفر به امارات، فرصت مناسبی را در اختیار ارمنستان قرار داده است تا با ارائه واکسن رایگان هزاران ایرانی را به داخل مرزهای خود بکشاند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از اینکه تعداد زیادی از شهروندان ایرانی به ارمنستان سفر کردند و با دریافت دوز اول واکسن و اقامت کوتاه‌مدت به کشور بازگشتند، سفارت ارمنستان در ایران اعلام کرد که شرط استفاده از واکسن، اقامت ۱۰ روزه در این کشور است؛ حالا در اطلاعیه جدید وزارت بهداشت این کشور آمده است که با توجه به «محدودیت مراکز سیار و تعداد کم واکسن فرایند تزریق واکسن ممکن زمان‌بر است». این به معنای آن است که حتی اگر افراد قصد اقامت ۱۰ روزه در ارمنستان را هم داشته باشند، ممکن است به محض ورود به این کشور نتوانند واکسن خود را تزریق کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از سفارت ایران در ایروان، مسافران باید در زمان ورود به ارمنستان، نتیجه آزمایش منفی کرونا یا گواهی واکسیناسیون کامل را به همراه داشته باشند. همچنین بر اساس محدودیت‌های اعلام شده وزارت بهداشت ارمنستان، واکسیناسیون کرونا با واکسن آسترازنکا فقط در مراکز سیارو از روز ۲۴ تیرماه فقط به شرط ۱۰ روز اقامت انجام می‌شود.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که برای کودکان زیر یک سال آزمایش منفی یا گواهی واکسن نیاز نیست. 

در صورت ارائه ندادن گواهی، فرد باید در مراکز مستقر در پایانه‌های مرزی یا فرودگاه، آزمایش کرونا دهد و تا حصول نتیجه منفی آزمایش، قرنطینه شود. گواهی آزمایش کرونا نیز باید به زبان ارمنی، روسی یا انگلیسی به همراه مشخصات کامل باشد. همچنین مسافران ورودی می‌توانند گواهی واکسیناسیون خود را از طریق برگه چاپ شده یا نرم‌افزار تلفن همراه ارائه دهند. 

تاخیر در روند واکسیناسیون عمومی در ایران و گرفتار شدن کشور در موج پنجم، بسیاری از مردم را بر آن داشته است که برای تامین سلامت خود و دریافت رایگان واکسن به ارمنستان سفر کنند. 

ورود ایرانیان به ارمنستان و تصاویری که از ازدحام آن‌ها در مرز منتشر شد، واکنش‌های زیادی در پی داشت. پیش‌تر محمد‌رضا هاشمیان، پزشک متخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، با انتقاد شدید از عملکرد وزیر بهداشت خطاب به او گفته بود: «به مردم ایران خفت دادی و باید محاکمه شوی.»