«ورایتی»، تکذیب اصغر فرهادی را تکذیب کرد 

حاشیه‌های اصغر فرهادی و قهرمان جدیدش در جشنواره کن 

اصغر فرهادی در جشنواره کن-Valery HACHE / AFP

پس‌ازاینکه اصغر فرهادی، گفته‌های خود را درباره «حکومت سرکوب‌گر» ایران تکذیب کرد و گفت آنچه منتشر شده برداشت‌های مترجم نشریه «ورایتی» از صحبت‌های او بوده است، خبرنگار این نشریه در پاسخ به سوال خبرگزاری صبا اعلام کرد که «ترجمه تمام مصاحبه را مترجم آقای فرهادی انجام داده است». اصغر فرهادی که با فیلم جدیدش در جشنواره کن امسال مورد تشویق بسیار تماشاگران قرار گرفت، در روزهای اخیر علاوه بر این مصاحبه جنجالی، با حاشیه‌های دیگری نیز همراه بوده است؛ از جمله اعتراض به نادیده گرفته شدن نقش یک مستند‌ساز جوان، در شکل‌گیری داستان اصلی فیلم «قهرمان» و ادعای حمید نعمت‌الله درباره اینکه ایده اولیه سریال «روزگار جوانی» به او تعلق داشته است. 

فیلم سینمایی قهرمان، داستان یک هنرمند نقاش است که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌اش به زندان افتاده است. او در مرخصی کوتاهش از زندان، وقتی در تلاش است که رضایت شاکی‌اش را به دست بیاورد، با ماجرایی جدید روبرو می‌شود و آن هم پیدا کردن یک کیف پر از سکه است. 
منتقدان سینمای جهان، واکنش‌های متعددی به جدیدترین اثر اصغر فرهادی داشته‌اند. برخی به آن نمره متوسط داده‌اند و برخی شانس آن را برای دریافت جایزه بعید ندانستند. اما تشویق ایستاده تماشاگران پس از تماشای فیلم، حکایت از آن داشت که این فیلم تحسین حاضران را برانگیخته است. 

گفت‌وگو با نشریه ورایتی 
روز دوشنبه ۱۳ ژوییه گفت‌وگویی با اصغر فرهادی در نشریه ورایتی منتشر شد که سروصدای زیادی به پا کرد. 
در این مصاحبه خبرنگار ورایتی از فرهادی درباره وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران سوال کرد و ماجرای ترانه علیدوستی، ستاره فیلم «فروشنده» را مثال زد که پس از انتشار فیلمی از برخورد گشت ارشاد با یک زن، در صفحه شخصی‌اش در معرض زندان قرار گرفت و پاسخی که از اصغر فرهادی منتشر شد، این‌گونه بود: «این مربوط به این حقیقت است که ایران کشوری سرکوب‌گر است که در آن شما آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکراتتان ندارید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در این مصاحبه چنین برداشت می‌شود که اصغر فرهادی استفاده زیاد مردم ایران از فضای مجازی را به دلیل وجود سیستم سرکوب‌گر می‌داند چراکه «این واسطه به شما فرصت می‌دهد احساساتتان و چیزهایی که سال‌ها مردم درونشان نگه‌داشته‌اند بیان کنید، البته که ناگهان بیرون می‌زند.»
فرهادی در گفت‌وگوی خود درباره وجود افراد تندرو در ایران نیز صحبت کرد و گفت: «رفتن ترامپ و آمدن بایدن دنیا جای بهتری می‌شود». اما حل مشکلات ایران را مشروط بر این دانست که «تندروهای داخلی هم تغییر کنند.» 
صحبت‌های اصغر فرهادی در گفت‌وگو با ورایتی، خیلی زود خبرساز شد و سروصدا به پا کرد اما او یک‌روز پس از انتشار این مصاحبه آن را تکذیب کرد و گفت که مترجم این رسانه، گفته‌های او را اشتباه متوجه شده است. 
در کنفرانس خبری روز چهارشنبه (۱۴ ژوییه) در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت که منظور او این بوده است که «وقتی فضای بسته‌ای برای اظهار نظر وجود دارد، از فضای مجازی بیشتر استفاده می‌شود.» 
تکذیب فرهادی، پرونده این ماجرا را نبست؛ چراکه « نیک ویوارلی»، خبرنگار نشریه ورایتی در پاسخ به سؤال خبرگزاری صبا گفت: «تمام مصاحبه آقای فرهادی از طریق مترجمِ خود این کارگردان انجام شده است»

قهرمان اصلی کیست؟ 
حاشیه‌های فیلم جدید اصغر فرهادی به مصاحبه با نشریه ورایتی محدود نمی‌شود؛ هم‌زمان با تحسین و تشویق تماشاگران این فیلم در آن‌سوی مرزها گروهی در ایران، فرد دیگری را به عنوان قهرمان تشویق می‌کنند و آن‌ها هنرجویان «خانه بین‌الملل بامداد» هستند که متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت‌آور است. 
آزاده مسیح‌زاده مستندساز جوان و هنرجوی اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۷ مستندی درباره فردی شیرازی ساخت با نام «دوسر برد، دو سر باخت»  که به دلیل بدهی در زندان است و در مرخصی از زندان یک کیف حاوی مبلغ زیادی پول پیدا می‌کند، اما مبلغ پول به‌اندازه‌ای نبوده که بتواند بدهی خود را پرداخت کند، پس به دنبال صاحب کیف می‌گردد و با رسانه‌ای شدن این ماجرا خیرین شیراز بدهی او را پرداخت می‌کنند و از زندان آزاد می‌شود. 
آزاده مسیح‌زاده به خاطر این فیلم که حالا قصه اصلی فیلم سینمایی قهرمان اصغر فرهادی شده است، در جشنواره فیلم کوتاه شیراز هم جایزه گرفت و حالا همکلاسی‌های او در فضای مجازی نسبت به نادیده گرفتن نقشش در فیلم قهرمان فرهادی درحالی‌که حتی نامی هم از او برده نشده است، اعتراض دارند. 

عمه‌ حمید نعمت‌الله در روزگار جوانی 
قهرمان، بی‌تردید یکی از پر حاشیه‌ترین دوران فیلم‌سازی را برای اصغر فرهادی رقم زده است که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها این حاشیه‌ها به دنبال او باشند. به‌تازگی حمید نعمت‌الله، کارگردان سینما نیز در گفت‌وگوی اینترنتی با فریدون جیرانی ادعایی را درباره سریال «روزگار جوانی» مطرح کرده است. سریالی که اصغر فرهادی را به عنوان یک فیلم‌ساز ساختارشکن و نوگرا معرفی کرد، بر اساس ادعای حمید نعمت‌الله طرح او و هادی مقدم‌دوست بوده است. 
حمید نعمت‌الله در گفت‌وگو با جیرانی گفت: «سریالی بود به‌نام روزگار جوانی. طرح من و هادی (مقدم‌دوست) بود. یه روز شنیدیم که آقای اصغر فرهادی نامی داره این رو می‌نویسه و تهیه‌کننده‌اش هم آقای توسلی است. ما هم گفتیم شکایت کنیم. این طرح مال ماست. تلویزیون هم یک حَکَمی گذاشت و اصغر هم آمد و اولین بار آن جا همدیگر را دیدیم. توی جر و بحث می‌گفت این‌ها خاطرات دانشجویی من است. من هم می‌گفتم خاطرات دانشجویی تو؟! اون نقش در متن عمه‌ منه! خلاصه نتونستیم ثابت کنیم. سال‌ها بعد برای کارهای دیگه با مدیر شبکه آقای مفید دوست شدیم، به‌‌ او گفتم اون طرح که مال ما بود. گفت شما تهیه ‌کننده‌تون ضعیف بود، من گرفتم‌اش دادم به‌یک تهیه‌کننده‌ی قوی.» 

فرهادی خط کشی نمی‌کند 
این روزها که اصغر فرهادی، شانس خود را برای نخل طلای کن امتحان می‌کند و برای حضور در اسکار نیز خیز برداشته است، انتقادات نسبت به رفتار و گفته‌های او نیز افزایش یافته است. منتقدان انتظار دارند او به عنوان یک کارگردان که در جشنواره‌های خارجی حضور دارد، موضع خود را نسبت به حکومت ایران و سینمایی انحصاری در داخل کشور مشخص کند. اما اصغر فرهادی به خط‌کشی اعتقادی ندارد.

او حتی در پاسخ به سوالاتی درباره اینکه چرا از محسن تنابنده و امیر جدیدی در کار خود استفاده کرده است که سابقه همکاری با سازمان سینمایی اوج وابسته به سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات را در کارنامه کاری خود دارند، گفت که نباید خط‌کشی کنیم. 
اصغر فرهادی در ادامه صحبت‌های خود بر این نکته تاکید کرده است که به هرکس که با او کار می‌کند این آزادی را می‌دهد که زندگی خودش را داشته باشد و متفاوت فکر کند. فرهادی در حالی از حق زندگی و تفکر آزاد صحبت کرده است که در سال ۲۰۱۸ در جریان برگزاری جشنواره سینمایی کن گلشیفته فراهانی گفت که اصغر فرهادی او را آگاهانه نادیده می‌گیرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر